Friday, July 22, 2011

Digsby Aplikasi Multi Social Network Terbaik

Pop up notification. Klik desktop semua hilang.Sangat biskut.

Ok just straight to the point.
Bukan semua tapi aku percaya hampir 80% pengguna internet yang berkerja suka bermain FB, Twitter, YM, semak email dll. Jadi kalau anda asyik menggunakan aplikasi ini satu persatu bila kerja nak jalan?

Yaaa....Tak dinafikan bagi aku media seperti chatting dan email sangat penting ketika berkerja kerana ada ketika kita perlu "meminjam"(tudiaa meminjam satu kali) bahan rujukan dari rakan-rakan kita dan platform paling mudah adalah melalui email dan cara berhubung paling senang adalah melalui FB. Tapi kalau tetingkap FB dan email je yang asyik terpampang mana workspace untuk berkerjanya??

Inilah pentingnya Digsby dalam kehidupan aku. Antara sebab-sebabnya:
Konsep yang sangat menarik dimana semua aplikasi disembunyikan kecuali bila ada aktiviti dimana notification bubble akan muncul dan kita boleh memberi respon terus kepada teman-teman IM dan Social Network dan membolehkan kita menyemak email dengan pantas.

"Untuk pengguna yang tak suka menyemakkan komputer dengan tetingkap-tetingkap di desktop aplikasi ini sangat sesuai untuk anda." -Pengguna tegar Digsby sejak 2007(aku la tu).

Yang ini aku ambil dari website Digsby(terjemah menggunakan google translate dan sedikit pengubahsuaian)

Instant Messenger

  1. Satu senarai buddy gabungan untuk semua AIM, MSN, Yahoo, ICQ, Google Talk, Jabber, Facebook Chat.
  2. Menguruskan pelbagai perbualan dengan tingkap perbualan. Anda boleh menyeret tab ke tingkap mereka sendiri untuk perbualan yang penting.
  3. Menamakan semula hubungan dengan nama gelaran jadi anda tidak perlu ingat nama IM rakan anda  seperti Mawar Berduri
  4. Jika salah satu daripada rakan-rakan anda mempunyai lebih daripada satu akaun IM anda boleh menggabungkan mereka ke dalam akaun yang sama untuk mengelakkan kekeliruan dan "duplicate data".
  5. Membalas Chat kawan-kawan anda melalui tetingkap IM(pop up notification).
  6. Infobox yang membolehkan anda menyemak mesej status dan profil semua orang hanya dengan menggerakkan tetikus anda ke bawah senarai.
  7. Menukar status anda tidak pernah menjadi semudah itu. hanya satu klik kanan dalam senarai buddy!
  8. Multitasking sementara anda berbual. Mengecilkan tetingkap IM dan anda lihat popup baru IM. Terbaik dari semua, anda boleh memberikan jawapan tepat dari popup dan kembali kepada apa yang anda lakukan.
  9. Log sejarah perbualan dan mencari maklumat yang anda perlukan dengan search-enabled log watchlist.

E-mel
  1. Menguruskan Hotmail, Gmail, Yahoo Mail, AOL / AIM Mail, IMAP, dan POP kanan dari digsby.
  2. Dapatkan pemberitahuan pop timbul apabila e-mel baru tiba. Mengklik popup membawa anda hak untuk mesej dengan auto-login ke dalam akaun webmail.
  3. Infobox e-mel memberikan anda gambaran mesej yang belum dibaca anda dengan hanya satu klik
  4. Melaksanakan tindakan seperti "Tanda sebagai Dibaca" atau "Report Spam" hak dari Infobox e-mel.
  5. Hantar e-mel kepada rakan-rakan anda betul-betul dari tetingkap IM. E-mel dihantar terus dari mana-mana akaun digsby adalah pengesanan untuk anda.
Rangkaian Sosial
  1. Tinggal up to date dengan segala yang berlaku ke atas akaun Facebook, Twitter, MySpace dan LinkedIn anda.
  2. Menerima pemberitahuan acara-acara seperti permintaan rakan mesej, baru, kumpulan menjemput, dll.
  3. Infobox rangkaian sosial yang memberikan anda masa yang sebenar yang NewsFeed rakan-rakan anda sehingga. Semua yang dari gambar baru, kemaskini status, hari lahir yang akan datang adalah hanya satu klik sahaja.
  4. Tetapkan Facebook, Twitter dan LinkedIn status hak dari Digsby.
Peribadikan
  1. Customize digsby dengan kulit permohonan untuk memberikan melihat peribadi dan rasa.
  2. Tukar cara perbualan anda melihat dengan tema - segala-galanya dari tingkap AIM-gaya mudah untuk gelembung perbualan 3D.
  3. Lengkapkan kawalan ke atas susun atur teman-teman dalam senarai buddy. Mengubah segala-galanya dari saiz ikon buddy sama ada atau tidak untuk menunjukkan potongan mesej lawan mereka.
  4. Susun senarai rakan anda bagaimana yang pernah anda mahu! Anda boleh mengatur teman-teman secara manual, dengan status, oleh perkhidmatan, dengan nama atau saiz log ke tempat orang-orang anda berkomunikasi dengan kebanyakan di atas. Anda juga boleh memilih kaedah sorting menengah.
  5. Sistem pemberitahuan disesuaikan membolehkan anda memilih acara yang anda ingin diberitahu tentang dan bagaimana.
Lain-lain
  1. Digsby menawarkan penyegerakan lengkap antara komputer dan pemasangan. Segala-galanya daripada kulit anda memilih untuk mesej status anda yang telah ditetapkan mengikut anda dari tempat ke tempat.
  2. Anda boleh meletakkan widget pada laman web blog anda, atau profil rangkaian sosial supaya anda boleh berbual dengan pelawat kanan dari digsby.
  3. Menguruskan pelbagai pemindahan fail serentak dari satu pemindahan pengurus mudah. 
 Nota kaki: Aku tujukan artikel ni untuk kawan-kawan designer landscape ap118 aku.

No comments:

Post a Comment