Tuesday, July 26, 2011

Cakap Kencang Senjata Loser. Loser kah anda?


"Hoi hang buat elok-elok noo ni kampung aku ni satgi aku panggil satu kampung turun sekeh kepala baru hang tau".
"Berani hang ganggu puak aku noo. Aku hentak kepala hang baru tau."
"Hang berani ketuk aku hang tunggu sat aku p panggil geng. Mati hang lepaih ni"

Tudiaaa.....Dah banyak kali aku dengar kes ini. Meh sini aku nak kongsi kisah benar seorang kenalan yang pernah ku lihat dengan mata kepala aku sendiri 4 tahun lepas. Kisahnya bermula begini.

4 tahun lalu:

Pada malam tersebut sahabat aku dan bapanya hendak pergi ke Alor Star untuk mengambil sahabat bapanya di sana. Aku turut serta kerana kebetulan di ajak dan aku kebosanan untuk tinggal di rumahnya dengan adik-adiknya. Sedang dalam perjalanan ibunya menelefon bapanya kerana kereta ibunya telah dihalang oleh kereta tetamu jiran dan malu untuk meminta tolong jiran untuk memindahkan kereta tersebut.Baru berjiran katanya. Maka si bapa tadi pun pulang untuk menyuruh tetamu jiran sebelah tadi memindahkan kereta tersebut.

Kerana mengejar masa bapanya memandu agak laju dan setibanya di kawasan perumahan tersebut kebetulan tetamu jiran sudah di luar jadi bapanya dengan nada yang agak kepenatan meminta tuan punya kereta memindahkan kereta tersebut. Tetapi mungkin kerana salah anggap si anak jiran tiba-tiba melenting dan marah.

"Nak gaduh ka, nak gaduh ka hisshh aku orang tua ni."

Tiba-tiba si anak jiran tadi terus melulu ke arah bapa sahabat dan dihalang oleh saudaranya yang masih waras. Pun begitu ada juga saudaranya yang sama naik angin yang tiba-tiba keluar dari rumah tanpa hujung pangkal cerita terus meluru untuk bergaduh.

Sahabat aku pula selepas melihat bapanya di tengking terus berkata "Cakap elok-elok tak boleh ke? Ni bapak saya". Maka kelihatan anak jiran itu lagi bertambah marah dan melepaskan tumbukan kepada sahabat aku tadi dan sahabat aku bertindak melindungi bapanya. 2 orang dan dikeliling hampir 10 orang. Tapi seperti yang kita sedia maklum banyak yang bunyi yang bertindak cuma sedikit sampai kan ada yang terpukul kawan sendiri ketika cuba bergelut dengan 2 orang tadi.

Dalam tak sampai 5 minit datang pula sepupu jiran tadi, turun kereta terus berkata kepada sahabat aku "Hang jangan duk tunjuk terer ni kampung aku yang punya". Sahabat aku dengan sinis menjawab "Kalau kampung hang awat? Ada masalah ka?" Si bapa menelefon polis dan dalam tempoh 5 minit polis tiba ditempat kejadian. Setelah berbincang dengan polis dan meminta khidmat nasihat polis mengarahkan kedua-dua pihak melakukan laporan polis.

Dalam perjalanan ke balai pula bapanya telah menghubungi samseng upahan dan juga orang-orang kuatnya. Si samseng di arahkan ke balai polis dan orang-orangnya di arahkan melihat persekitaran rumah bimbang kalau-kalau ada apa berlaku kerana ketika itu ibu dan adiknya tidak turut serta ke balai polis. Setibanya di balai kedua-dua pihak membuat laporan di mana si anak membuat laporan mengatakan beliau diserang selepas berlaku pertelingkahan dan beliau bertindak mempertahankan diri dan si anak jiran pula melakukan laporan yang berkaitan dan mungkin memandangkan banyak yang menyebelahinya beliau dengan lagak dan berani membuat muka samseng. Ohh...sahabat aku dan bapanya ke balai dengan 1 kereta manakala jirannya ke balai dengan 4 biji kereta yang dipenuhi masing-masing gaya ala-ala body builder.


Selepas itu kedua-dua pihak di panggil masuk ke bilik pegawai polis untuk soal siasat. Anak jiran dan sahabat aku dipanggil manakala yang lain berkumpul di luar pintu pegawai. Yang geng anak jiran ni siap berpeluk tubuh sambil menunggu di luar dan yang si sahabat ini pula ditinggalkan oleh bapanya yang pergi mengambil orang di Alor Star. Pun begitu samseng yang diupahnya rupanya sudah ada di luar bersedia untuk melindungi sahabat aku jika ada apa-apa yang berlaku.

10 orang dengan 2 orang. Ngeri bukan? Namun di sini lah segalanya bermula. Dialognya seperti ini:

Polis: 
Ni macam mana ni nak settle ke nak buat kes? Kamu boleh tarik balik report kalau kamu nak?
Si Anak Jiran(AJ): 
Teruskan.Saya ikut je saya tak takut.
Sahabat(S) : 
Ohhh....macamni laa encik. Saya diserang dengan bapa saya ketika meminta beliau untuk memindahkan kenderaan.
AJ: 
Dia tinggi suara dengan saya encik tu yang saya serang tu.
S: 
Yaa...Dalam undang-undang ada ke mengatakan tinggi suara boleh dipukul. Tapi setahu saya kalau kita diserang dengan 1st body contact saya berhak untuk mempertahankan diri saya dan yang penyerang adalah bersalah.
AJ: 
Ko cakap banyak ko tunggu kat luar nanti.
S: 
Saya rasa mudarat ni encik kalau saya hentikan je kes ini setakat ini. Takut ada gangguan dan ugutan pulak selepas ni. Kalau saya buka kes ini boleh encik?
Polis : Boleh.Terpulanglah kepada encik.

Si sahabat aku ni pun menelefon bapanya untuk memberitahu niat nya dan bapa bersetuju. Kemudia dia pun memberitahu polis tersebut yang mereka akan membawa kes ini ke mahkamah. Maka ketika itu geng body builder si anak jiran mula berkurangan.Mungkin menghitung wang untuk membayar wang ikat jamin. Si sahabat tersenyum.

S:
Saya rasa saya proceed laa dengan report ni sebab dalam undang-undang saya rasa saya tak salah. Bab-bab tinggi suara apa semua tu rasanya takde laa ikut undang-undang sangat pun. Tapi bab parking kereta block jalan orang dan menyerang fizikal sudah pasti satu kesalahan dan kesalahan tersebut dilakukan oleh mereka. Jadi saya rasa memang confirm saya menang.
Polis :
Kalau diikutkan laporan yang diterima lebih kurang macam tu laa. Ni kamu-kamu(bercakap dengan geng body builder kat luar) nak tunggu sini ke nak keluar dulu? Kes ni nak dibawa ke mahkamah. Saya rasa baik kamu tungguk kat luar kalau tak kamu semua saya masuk dalam lokap nanti.


Maka geng body builder berkuranglah lagi tinggal 3 orang. Salah seorang itu adalah yang mengatakan "kampung ini kampung aku tadi".

Selepas itu si bapa pun sampai dan bersalamanlah dengan gelak tawa bersama anggota polis tadi. Maka si bapa bertanya kepada polis bagaimana dengan kes ini. Si polis berkata "anak encik nak guna peguam nak buka kes katanya". Tiba-tiba mamat "kampung ini kampung aku tadi"(KIKA) bersuara.

KIKA : 
Tak payah la bawak ke mahkamah hal kecik je ni.kita settle sini sudah laa.
Si Anak : 
Saya ok. Tapi kalau nak settle saya nak semua orang yang terlibat pukul bapa saya tadi datang salam danminta maaf dekat dia.
Si Bapa : 
Saya tak pernah pukul anak saya sampai berdarah dan hari ini ada orang yang pukul sampai berdarah. Saya nak darah anak saya di bayar.
Si Anak : 
Saya pun tak pernah tengok orang pukul bapa saya seumur hidup. Kalau bapa saya ampun saya ok la kalau dia cakap tak saya bawak kes ni.
Polis : 
Ok, macamana ni?
KIKA: 
Oklaa encik kita minta maaf laa. Lagipun mak dia sakit nanti kalau apa-apa jadi kat mak dia bila dia masuk lokap macam mana? Saya pun tak nak panjang-panjang.
Si Anak: 
Saya ok je tapi make sure semua yang sepak bapa saya tadi datang bersalam dan mintak maaf kalau tak saya bawak ke atas. Mintak maaf laa.
Si Bapa : 
Saya dah call lawyer tadi untuk buka file. Kalau nak settle mintak pihak encik untuk bayar segala kos guaman tadi sekarang.

Maka si KIKA pun bersetuju dan menyuruh semua geng body builder bersalam dengan si bapa dan menyerahkan duit sebanyak RM300 untuk urusan guaman. Dan kemudia baliklah geng KAMPUNG INI AKU YANG PUNYA tersebut dengan seribu kemarahan. Dan katanya selang seminggu kemudia mereka berpindah ke tempat lain.

Dalam cerita ini ada beberapa persoalan yang bermain di fikiran aku dan bertanya kepada sahabat aku.

Soalan 1:
Awat hang kes kecik pun nak panggil lawyer?
Hahaha...Sebenaqnya tak panggil pun. Aku trick depa ja. Aku nak tengok depa betui-betui berani ka dak? Pastu time aku call pak aku pun cuma trick ja tu. Nak gempaq depa. Tapi kalau depa tak takut takpa sebab memang ada peguam pun.hehe...

Soalan 2:
Pastu awat pak hang mintak duit?
Tu pak aku saja ja nak psycho depa. Sebab selalu orang peronguih macam tu depa keja tak baguih pun so depa bukan ada duit. Bila tak dak duit depa cabut laa. Kalau depa duk situ jugak satgi orang mintak duit depa. Orang macamtu bukan ada otak. Depa suka bergaduh ja.

Soalan 3:
Pak hang buat apa dengan duit tu?
Dia bayaq kat samseng tadi hahaha.....Walaupun samseng tu tak buat apa pun. Dia just prepare ja takut depa main loqlaq.

Soalan 4:
Awat pak hang ada contact dgn geng tak elok?
Hahaha..la ni bukan susah pun nak cari orang jahat. Tunjuk duit ja dapat la tapi bukan dia ada guna pun. Kita kena tau cara buat baik dan cara buat jahat tapi kita jangan buat jahat tak elok. Amik tau sudah laa.


Kesimpulan yang aku dapat dari cerita ni. Kalau kita cakap hebat pun tapi apa pun kita tak mampu buat tak guna juga. Macam aku sebagai melayu la bercakap tentang Malaysia ni tanah air aku tetapi aku masih berkerja bertuankan bangsa asing. Masakan aku boleh mengaku yang aku tuan kepada Malaysia walaupun hakikatnya nenek moyong aku yang meneroka Malaysia. Jika hendak menjadi tuan kita perlulah betul-betul berfikiran dan bertindak seperti seorang ketua bukan sekadar omong kosong sahaja. Kalau tak matilah kita dengan angan-angan.

Banyak yang sanggup mati untuk kita? Betul ke? Siapa kita?
Aku tengok dalam kes ini sendiri pun sedih. Kerana mereka lah si anak jiran tadi jadi bersemangat kerana menyangka dia akan di back up habis-habisan tetapi akhirnya tinggal mereka bertiga sahaja sedangkan ketika itu keadaan dah makin keruh dan akhirnya mereka pulang dengan kekalahan dan kekecewaan yang teruk malah akhirnya terpaksa keluar dari kampung sendiri.

Teringat kata-kata sahabat aku. "Kalau dunia ni kau yang punya kampung ini kau punya kenapa masih perlu berkerja lebih masa berhutang bank, beli barang kedai runcit kena bayar? "

Hentikanlah angan-angan kembalilah ke pangkal jalan. When you doing a bad thing actually you already alone.

"Kampung ini kampung kau? Who cares?"

4 comments:

  1. KIKA - nebeng dok patok... tapi habuk pun taarak...

    ReplyDelete
  2. "KIKA jadi kuli bangla keje kat kedai handphone kat kampung dia. Tapi itu kampung KIKA yang punya." Hahaha

    Orang macam ni banyak laa.Hidup dalam angan-angan,kuat dengan bantuan orang lain tapi diri sendiri lemah.Bila ditinggalkan terus jatuh tersungkur.

    Biar patah sayap bertongkat paruh,
    patah paruh bertongkat siku,
    patah siku bertongkat dagu,
    patah dagu bertongkat kuku.....

    Kalau orang macam KIKA tu selalunya patah sayap dah habis dah.

    ReplyDelete