Tuesday, July 19, 2011

XBMC Sekali Lagi Untuk Ubuntu 11.04

Semalam setelah berhempas pulas "google" mencari penyelesaian tentang cara untuk memasukkan XBMC(Media Centre) ke dalam PC lama aku yang menggunakan sistem operasi Ubuntu 11.04 akhirnya berjaya juga. Di sini aku tidak ingin bercerita tentang cara untuk menyelesaikan masalah untuk memasukkan aplikasi ini tapi aku lebih berminat untuk bercerita tentang idea dan konsep yang aku inginkan untuk sesebuah Media Centre.

Bagi aku elemen yang paling penting dalam Media Centre ialah akses mudah ke Youtube, akses ke koleksi video,musik,browser,social networking dan juga rss feed. Dan tak lupa yang paling penting ialah aku tidak sesekali menggunakan elemen keyboard tradisi untuk mengawal Media Centre tersebut sebab aku dah terlalu jemu menghadap keyboard dan mouse dalam kehidupan aku sehari-hari sebagai designer dan juga computer specialised

Jadi apa alternatif yang paling sesuai untuk menggantikan keyboard dan mouse?

Aku memilih telefon bimbit. Menggunakan aplikasi Offical XBMC Remote for Android dan sedikit pengubahsuaian menu di XBMC Media Centre.

Kenapa aku tidak memilih Window Media Centre?
Haaaa...Persoalan yang bagus. Aku ada 1 cpu lama yang memang aku tidak akan sama sekali gunakan untuk bidang kerja aku.(Processor Pentium 4:2.0, ddrram 512mb dan Nvidia fx5500) dan memandangkan kondisi barang masih ok aku rasa lebih baik aku "terjemahkan" roh baru ke dalam komputer ini.

1. Ubuntu lebih ringan dari W7
Ubuntu tidak memerlukan antivirus dan "security holes" semua tu macam W7 dan lebih ringan bergantung kepada aturan yang kita boleh tetapkan sendiri.

2.Percuma
Pasti akan ada yang berkata kepada aku W7 pun percuma....hehehe....Takkan semua nak "Jack Sparrow" kot. Kalau dah ada alternatif yang percuma kenapa tak gunakan sahaja.

3.Cara "install" yang mudah
Ubuntu tak seperti W7 dimana selepas anda "install" anda perlu menambah lain-lain aplikasi secara manual kecuali anda "slipstream" sebahagian aplikasi dalam fail W7 anda. Selesai sahaja "install" Ubuntu 11.04 anda akan dapat:
-Driver auto detect(sepanjang penggunaan aku hampir 98% driver di "install" sendiri oleh sistem)
-Gwibber(Multi social networking seperti digsby)
-Evolution(untuk email)
-Multi chat application(dah lupa nama dia)
-Open office, mozilla browser dll.

4.XBMC adalah open source jika dibandingkan dengan W7 Media Centre. Jadi perkembangannya pasti lebih cepat kerana banyak lah "kakitangan" mereka yang memerah otak untuk memastikan aplikasi ini sehebat mungkin. Tak faham? Ok perbandingan yang paling ketara adalah android OS dan iOS. Android OS bergerak seperti "bullet train" sedangkan iOS bergerak seperti KTM anda pun dapat lihat evolusinya bukan?

5.Kelainan
Ya, dengan adanya kelainan membuatkan orang tak akan mengganggap ia sebuah pc jadi sudah tentu cuma aku yang akan mengendalikannya(ohh sungguh bahasa baku). Dan yang paling penting "im not breaking the law"....breaking the law breaking the law hey hey.....

Kesimpulannya definasi Media Centre untuk aku ialah sebuah media perantara yang menggunakan internet berkelajuan tinggi yang mampu mengakses Youtube, CNN news dll channel online dengan mudah dan juga menjadi library bagi koleksi-koleksi video, gambar dan audio aku yang aku boleh kawal melalui remote/telefon bimbit.

Kalau ada kelapangan aku update lagi dengan video review.

"Remote control tested using 2.2 android on Xperia x8, Xperia x10, W88650(China android tablet), Samsung Galaxy S"

edit: Kalau control dengan android phone ada menu untuk pause kan video bila ada incoming call.

No comments:

Post a Comment