Monday, July 18, 2011

Pi Mai Pi Mai Tang Tu


Pi Mai Pi Mai Tang Tu(PMPMTT) adalah sitkom paling lama bertahan di Malaysia. Lebih 18 tahun bersiaran sebelum diberhentikan selepas Pak Usu meninggal dunia. Dan baru-baru ini dikejutkan pula dengan pemergian Allahyarham Pak Uda pula.

Secara peribadi aku memang peminat tegar siri sitkom ni. Mungkin disebabkan persekitaran dan penceritaan yang sangat sinonim dengan kehidupan aku sebagai orang kampung melayu. Di kala aku menaip sekarang pun sebenarnya aku tengah menonton PMPMTT di "Media Centre Ubuntu" aku. Banyak babak-babak dalam sitkom ini yang aku secara peribadi gunakan dalam kehidupan seharian aku.

Contohnya pantun "kajang pak malau kajang berlipat" yang selalu dipantunkan oleh Budin. Memang boleh dikatakan antara perangsang aku untuk berpantun pun adalah dari Budin hahaha.....Tu belum loghat Kelantan Wan Ismail Golok lagi.Mat Over, Lucy, Ravi, Ana aku rasa memang sitkom ni betul-betul mampu mencerminkan kepelbagaian masyarakat di Malaysia.

Banyak rakan-rakan aku yang tak berminat dengan sitkom tempatan. Mungkin disebabkan jalan cerita yang bagi mereka tidak menarik ataupun kualiti dan mutu sitkom tempatan yang rendah tapi bagi aku sitkom ini sudah cukup sempurna untuk mencerminkan kehidupan dan mengajar aku tentang asam garam orang Malaysia. Dengan arus kemodenan dan sifat "kebandaran" sesetengah dari kita yang lupa daratan aku tak hairan kalau masyarakat sekarang rendah moralnya, budi bahasa dan pekerti sebab kita lebih suka mengkaji perkembangan masyarakat luar dari asal usul kita sendiri.

Bila sudah khatam asal-usulnya tak salah mengkaji dunia.

2 comments:

  1. hari tu ada main kat saluran EMAS unifi...

    layan juga... tapi masa promo juga....

    puas hati tengok pmpmtt

    gelora biru

    ReplyDelete
  2. aku siap buat playlist lagi kat youtube so bleh maen kat xbmc aku hahaha....

    ReplyDelete