Wednesday, February 15, 2012

Cara Untuk Install FPSE(PSOne Emu) Android Phone.

FPSE ni adalah application untuk membolehkan game PSOne dimainkan di smart phone. FPSECE ni dah lama. 1st time aku test masa tahun 2008 kat HTC Dopod processor rasanya 400mhz je kot dengan 2gb mem card dan 64mb ram. Lepas tu aku test kat SE Xperia x1, HTC Legend dan yang latest SE Xperia Play.

Setengah orang cakap "Old time game, bad graphic good game play, Nowadays game, good graphic bad game play." Hahaha....Maybe sebab faktor usia juga kot. We don't have time to explore all newest game and we just said that new age game play is bad.

Requirement untuk install FPSE kat Android.
1. Android phone 600mhz processor ke atas.
2. Memory card(Untuk copy game dalam ni)

Cara-cara install dan setting. 
1. Mula-mula beli, download dan install FPSE kat Android Market ATAU klik kat SINI  dan install apk tersebut. Macam mana nak install apk? Tanya Google.

2. *Download scph1001.bin(google kat internet ATAUklik kat SINI 

3. *Copy files scph1001.bin kat dalam memori kad.

4. Buka aplikasi FPSE kat android phone anda.

5. Klik menu dan pilih SETTING-GAMEPAD-ASSIGN HW KEYS FOR PAD 1-(Assign button yang korang nak dengan hardware korang). Contohnya korang nak BACK button jadi O atau X ). Kalau korang taknak guna hardware button dan cuma nak guna on screen button untuk gamepad abaikan je no.5 nih, terus baca yang bawah. Untuk SE Xperia Play assign semua native Play Station button korang dengan gamepad option tu. Untuk L2 dan R2 boleh gunakan volume DOWN dan UP.

6. Klik menu lagi dan pilih SETTING-GAMEPAD-OVERLAYPAD-SET OR UNSET BUTTON-(Tick semua kotak yang korang nak button dia display kat screen). Untuk SE Xperia Play untick semua kotak untuk bagi screen tu clear dari sebarang button sebab korang akan control guna native Play Station hardware button.

7. Klik MISC-SAVE CONFIG AS DEFAULT untuk save semua setting kat atas ni.

Ok dah siap setting. Sekarang nak convert game pulak. Untuk download game PS1 korang boleh cari kat EMUPARADISE.ME. Download laa game apa yang korang nak. Aku suggest download TEKKEN3 atau DRIVER dulu. Sebab Tekkan atau driver confirm working untuk processor 600mhz ke atas laa.

Cara-cara convert game:
1. Download POCKET ISO 3.2 dan buka aplikasi ini.
Klik 3 kotak kat atas ni. Aku baca dalam xda forum dia boleh tolong make better sound quality.


2. Klik SELECT ISO dan pilih game yang korang nak convert( Format ISO, IMG, BIN ) .Kalau korang punya game tu format lain pandai-pandai laa cari converter macam POWERISO dll.

3. Lepas tu klik 3 kotak macam dalam gambar ni dan klik ANALYSE ISO. Bila dah siap klik PROCESS ISO. Game yang siap di convert akan ada sekali dalam folder asal game tu dengan extension .ZNZ dan .ZNZ.table. Copy dua files ni masuk memori kad.
Resident Evil file asal dan file yang dah di convert .ZNZ dan .ZNZ.table.


4. Pastu buka FPSE kat Android Phone korang dan load game yang korang copy kat atas tadi tu.
Screenshot Final Fantasy VII.

*Yang version 0.10 ke bawah kena ada bios(scph1001.bin) tapi aku tengok yang baru ni macam tak payah je.Version 0.11.11 ni agak major update. Banyak yang dah diubah termasuk on screen game pad yang cool.

Selamat bermain wahai orang-orang lanjut usia.

No comments:

Post a Comment