Monday, February 20, 2012

Makan, Main dan Bergaduh. 3 kata.

Wa aini, I lubbiyou, aku cinta padamu 3 kata paling bermakna tapi jarangnya disebut....

Ni KRU punya 3 kata. Aku pun pernah dapat 3 kata jugak. Tapi bukan macam lagu KRU ni tapi tentang makan, main dan bergaduh. Dirungkai kan dalam satu kata aku panggil ni Hidup.

Nak makan, makan betui-betui, nak main, main betui-betui, nak bergaduh, gaduh betui-betui. Mungkin dah sebati kot dengan kata-kata ni hidup aku pun bercorakkan perkataan ni jelaa. Dalam 3 perkataan ni sebenarnya terdapat 3 perbuatan yang baik dan buruk. Tapi point dia sebenarnya terletak di perkataan "betui". Maksud dia segala yang hang lakukan hang kena buat betui-betui dan bertanggungjawab atas perbuatan hang. Kalau hang nak bertumbuk silakan tapi hang perlu bertanggungjawab kalau ada apa-apa yang berlaku. Kalau nak tolong orang pun tolong sampai habis macam tu jugak dengan main.

Kiranya kalau difikirkan betui-betui tu end up dia hang akan pilih buat benda yang baguih-baguih je laa disebabkan kalau hang amik jalan untuk buat benda negatif masalah yang bakal timbul banyak. Tu lah gunanya ayat "betui-betui" tu.

Masa kecik aku pernah tolong Ustazah depan rumah beli ubat sakit gigi pukul 2.15. Aku sampai rumah pukul 2.40. Elok sampai je aku kena rotan dengan bapak aku. Semua disebabkan aku melanggar undang-undang dilarang keluar rumah dari pukul 2-5pm. Time ni kena baca buku. Walaupun untuk buat benda baik tapi salah tetap salah. Dapat laa 3 rotan kat tapak tangan. Sejak dari hari tu aku tau tak semua benda baik balasannya baik untuk ketika tu tapi tak salah pun buat baik sebab Tuhan kan Maha Adil.

3 bulan lepas bos aku cerita tentang novel kanak-kanak popular Who Moved My Cheese? Dalam cerita ni ada 3 ekor tikus yang stock makanan depa dah nak habis. Tikus Muda, Tikus Pertengahan dan Tikus Tua. Si Tua berkata "Hangpa pi la keluaq cari cheese, aku dah tua cukup laa cheese ni untuk aku makan sampai mati." 2 ekor tikus ni keluaq laa. Cari punya cari tak jumpa tempat cheese baru. Yang Tikus Pertengahan ni give up pastu patah balik tempat lama manakala Tikus Muda ni terus cari lagi. Yang Pertengahan tu bila dia rasa cheese nak habis dia keluaq balik dan patah balik dan keluaq balik sampai ke sudah. End up dia Si Muda ni jumpa longgokan cheese baru dan jadi port baru dia. Si Tua mati dan Si Pertengahan terus berpusing-pusing.

Hari ni banyak orang yang fikirannya separuh-separuh malah jantinanya pun separuh-separuh. Sekejap nak sekejap taknak, sekejap tolong sekejap tak mau, sekejap boleh sekejap tak. Mungkin mereka lebih kerap di ajar "cukup laa tu jangan paksa-paksa makan nanti muntah" dari "kalau nak makan-makan betui-betui biaq sampai muntah".

Was-was itu mainan setan.
Kas-kas itu penyedap kedai mamak
Bip-bop-bip-bop itu jantung David Teoh- Raja Lawak 6 ep 2

No comments:

Post a Comment