Wednesday, July 31, 2013

Apa Nak Buat Lepas Berhenti Kerja?

Kenapa?
Lepas orang rumah aku mengandung tahun lepas aku dah nekad nak berhenti keje. Tujuannya untuk improve ekonomi keluarga dan dalam masa yang sama ada banyak masa(kalau jadi kuli orang nak duit banyak confirm takde masa asyik OT je). Sepanjang tempoh setahun tu aku cuba plan apa aku nak buat lepas berhenti keje dan dalam masa yang sama banyak juga masalah yang tidak dijangka-jangka melanda.

Halangan
Antaranya aku kena penyakit misteri. Ia membuatkan berat aku kurang dengan mendadak dan badan aku tidak boleh berfungsi seperti normal. Sendi-sendi badan aku sakit, mudah terseliuh dan tak boleh buat kerja-kerja berat. Kononnya kena santau. Secara ringkasnya aku hilang 70% kudrat. Tapi yang bagusnya bila dengan kudrat yang sikit aku jadi makin fokus dan tak terburu-buru dalam buat keputusan sebab tak mau kudrat yang sediaada terbazir.

Anak
Lepas anak pertama lahir aku decide untuk resign bulan Jun lalu. Aku harap sangat kami(isteri dan aku) boleh jaga anak sendiri taknak hantar pengasuh. Aku anggap anak tu amanah Allah untuk kami dan aku rasa macam "tak kena" pula kalau dah ada anak hantar kat orang. Tapi tak dinafikan dengan keadaan ekonomi sekarang yang memerlukan ibu bapa berkerja untuk menyara kehidupan maka anak terpaksa ditinggalkan dengan pengasuh. Namun aku harap dapat atasi "lumrah alam" terbaru ini.

Kemahiran
Diringkaskan cerita aku rasa aku ada 3 jenis kemahiran yang aku agak yakin boleh menjadi point untuk aku mencari rezeki sendiri. Aku cuba apply kan apa yang aku tau dan hasilnya aku masih belum ketahui. Mungkin amik masa 3-4 bulan untuk tengok potensi samada teori aku betul atau salah. Bagi aku sekarang yang penting aku buat apa yang aku rasa aku boleh buat.

Kenapa bukan isteri yang berhenti
Tempat aku berkerja sebelum ni semuanya ok. Gaji ok, masa kerja ok, claim ok cuma semua staff dan majikan dah berumur dan aku tau company tu dah tak lama(mungkin 5-6 tahun) lagi. Jadi aku decide untuk berhenti untuk buat bisnes full time dan orang rumah aku terus kerja kat government. Kalau apa-apa jadi kat aku terjamin sikit. Tapi kalau semuanya ok aku harap boleh lah orang rumah aku berhenti tengok anak sendiri.

Apa yang sedang terjadi?
Dah masuk sebulan aku resign. Bulan pertama banyak aku habiskan dengan anak untuk sesuaikan diri. 5-6 hari lepas aku start marketing online(jual gadget), tapi macam tak kena gaya pula orang jual barang raya aku jual gadget haha....Lepas ni kena marketing yang lain-lain juga. Aku bercadang nak cover kawasan Taman tempat aku tinggal je senang nak closed deal atau pun buat servis. Selain tu hujung-hujung minggu aku ada melawat tempat-tempat freelance lama kalau ada job.

Kita tengok apa akan jadi lepas 3 bulan....hahaha.... Kalau ada apa-apa boleh kongsi nanti aku tulis kat blog ni. Korang yang baca pun kalau rasa nak kongsi apa-apa boleh la. InsyaAllah sama-sama dapat manfaat.

1 comment: