Wednesday, July 27, 2011

MLM Perniaga Profesional ke Haprak?

Dua tiga minggu ni banyak sangat yang cakap kencang. Tapi selalunya takde apa pun. Bunyi je lebih. Ni aku nak cerita pengalaman dua tiga hari lepas yang aku lalui berkaitan orang cakap kencang ni.

1.MLM puncak everest.
Pakcik MLM:
Ni pakcik nak habaq mai ni, anak join pakcik anak kira duk bawah pakcik la. Yang setup bisnes ni kawan pakcik. Pakcik bawah dia. So kalau anak masuk dulu anak kira level 3 laa. Benda-benda macam ni senang naik kalau kita duk atas.
Aku:
Takpa laa pakcik saya tak minat bisnes macamni.Saya lagi suka cari duit dengan kepala dan kudrat saya. Network-network ni saya tak minat.
Pakcik MLM:
Anak jangan salah anggap. Network ni bukan bisnes MLM.Ni bisnes tolong menolong. Nak tolong orang melayu.Network tu maksud dia rangkaian(penjelasan 1st class). Anak bayang pakcik masuk RM250 seminggu dah jadi RM1500. Sapa nak bagi macamni. Bisnes ni baik punya.
Aku:
Duit tu dari mana?
Pakcik MLM:
Depa melabuq kat America. Yang tu kita tak payah amik tau depa yang uruskan. Kita masuk ja goyang kaki tunggu duit.Pakcik tak paksa anak masuk tapi kalau anak tak masuk rugilaa. Pakcik tak rugi apa-apa pun.

Yaa memang pakcik tak rugi dan pakcik tak paksa. Tapi hangpa tau dak yang pakcik ni call aku tiap-tiap minggu duk provoke aku dengan bisnes mereng dia nih. Aku nk bambu orang tua (tapi akhirnya aku bambu jugak.)

Masuk kali ni aku rasa ni bisnes MLM ke 10 beliau. Permulaan selalunya berjaya, tapi lepas system crash dia akan collapse kaw-kaw dan akan bertambah musuh. Dan tiap-tiap kali dia masuk MLM baru dia akan cakap ayat yang sama."Ini bukan MLM ini bla bla bla...sistem takkan crash". Dan seperti biasa sistem crash jugak akhirnya dan dia akan mula dari awal.

Ok ni aku nak bagi soalan laa kat korang yang dah memang kemaruk nak kaya cepat. Ni antara soalan-soalan yang aku nak tujukan kepada pengamal MLM diluar sana.

1. Bisnes ni dibuat untuk tolong orang bumiputra. Orang-orang lain tak tau ni.
Yaa ka??hangpa tau duk tender gov kat Malaysia ni kebanyakannya dimonopoli oleh  beberapa pihak saja yang menggunakan berpuluh-puluh syarikat dengan nama yang lain untuk masuk tender. Hangpa tau dak yang bertapa susahnya nak dapat tender dengan gov? Kalau ada bisnes yang tak guna akai macam ni hangpa ingat geng-geng yang duk masuk tender tu tak tau ka? Kalau betui laa senang kaya dah lama puak-puak tu masuk beratus-ratus lot sampai hangpa pun takdak ruang nak masuk. Tapi awat depa tak masuk??Mai jawab mai....

2. Korang tak payah buat apa korang goyang kaki je. Jadi sleeping partner.
Hangpa tau dak apa tu syarikat? Aku pn tak pandai sangat tapi ni aku nak habaq mai. Buka buku kemahiran hidup tingkatan 3 bab perniagaan. Baca balik page yang ada borang PNA1A. Pastu hangpa tengok syarikat ini ada berapa jenis.

Enterprise
Yang ni cuma ada satu pemilik. Owner bankrap syarikat pun bankrap dan vice versa.

Sdn Bhd
Ni kalau syarikat bankrupt owner tak bankrup. Pemilik boleh sampai 50 orang kot. Kalau tak silap laa(aku malaih nak refer balik salah tolong teguq eh).

Berhad
Ni pemilik takdak limit. Macam ASB semua tu.

Tapi pakcik ni tunjuk aku syarikat enterprise pastu duk wayang yang nak bagi aku jadi sleeping partner. Ni lawak bodo ka apa? Sepatutnya kalau nak ada sleeping partner ahli takdak limit bagai syarikat hang mestilah Berhad. Mungkin hangpa tak tipu tapi hangpa yang bodo atau hangpa yang diperbodohkan.(Ini khas untuk MLM Enterprise)

3. Duit labur kat Amerika tak payah amik peduli la kita cukup time dapat duit.
Tudiaaa...takkan sebab duit yang haram pun hangpa sapu. hangpa tau dak dengan otak aku yang bodo ni aku masih boleh buat bisnes yang tak merapu macam hangpa ni dan aku masih boleh dapat rezeki halal. Aku boleh buat kerja komputer sambil lepak-lepak dengan bini aku lepas 2 jam aku boleh dapat duit yang sama dengan gaji aku dua hari. Kalau aku buat design sehari suntuk aku boleh buat duit sama dengan gaji aku setengah bulan. Dan hangpa tau tak dalam bisnes ni ada risiko. Risiko tu bukan bermaksud hangpa tinggai duit hangpa untuk orang urus tapi hangpa yang uruskan risiko tu.

4.  Ni pakcik cakap ja kalau tak mau masuk pun takpa pakcik tak rugi.
Kalau tak rugi awat duk promote hari-hari. Aku tau tu strategi bisnes. Dari kecik pak aku dah ajaq. Tapi tukaq laa strategi lain yang umph sikit. Ni ada kat FB aku tengok mula-mula amik gambar dengan BMW pastu kawan pun dengan BMW sekali tengok nombor plat sama. Pasti ada pulak note "kami telah berjaya anda bila lagi". Epic fail.....


Ok ni plak statement-statement lawak yang aku pernah jumpa kat FB.

1.Saya mampu menjana pendapatan seperti 5 bulan gaji
*Cukup bulan : Haram ehh awat bos tak masuk gaji lagi ni....tension betui.

2.Kereta idaman saya. Saya akan miliki dalam tempoh 6 bulan.
*Dah 3 tahun dah kot. Remove laa gambaq tu.(aku awai2 dah remove tag nama aku).

3.Amik muka letak kat machine ATM(Wahh macam tak percaya duit dalam bank saya begitu banyak selepas melakukan bisnes ini)
*Bulan depan: Kereta kena tarik TERLUPA bayar sebab sibuk bisnes(cover jangan tak cover).

4.Saya lepasan universiti dan pendapatan saya mencecah 5 angka sebulan.
*"Wei bila nak bayaq hutang. Kata gaji dah 5 angka"-message kat wall beliau.


Kesian....Yaa aku bukan orang yang berjaya untuk nasihat korang. Tapi aku tau apa yang korang buat tu salah dan dah banyak kes sekeliling aku yang aku tengok keluarga bercerai berai, porak poranda, habis duit simpanan, duit nak menunaikan haji untuk masuk bisnes menipu macam ni.

Bagi aku MLM adalah satu marketing yang bagus dimana ia menggunakan medium perantara mulut ke mulut dan menggunakan konsep komisyen tetapi banyak yang mengamalkan dengan cara yang salah di mana konsep MLM sekarang lebih mirip kepada Head Hunting System bukan kepada penjualan produk yang berkualiti. Penjualan produk pula kebanyakannya hanyalah untuk memenuhi syarat yang telah ditetapkan untuk melakukan perniagaan jualan langsung di Malaysia. Dan kerana terlalu kejarkan profit untuk komisyen kepada ahli selalunya produk MLM dijual berkali-kali ganda lebih tinggi dari harga kos.

Islam ada ajar kita tentang perniagaan. Rasulullah adalah peniaga yang berjaya dan beliau berniaga di kala zaman jahiliah dimana ketika itu kejahatan berleluasa. Anak-anak perempuan dibunuh di depan mata. Jadi kalau anda dengar rakan anda berkata "Nak berniaga laa ni kena ikut cara depa kalau tak kita ketinggalan" hangpa pikiaq laa sendiri.

Kalau anda ikhlas berniaga mungkin anda tidak kaya tapi yang pasti anda tetap kaya di sisi Allah dan Allah berhak memberi kekayaan Nya kepada sesiapa yang dikehendaki asalkan mereka berusaha dan bertakwa kepada Nya.

Kalau kaya banyak musuh apa guna,
Kalau kaya duit haram apa guna,
Kalau kaya tapi jahil apa guna.

Allah bagi kekayaan harta dan dunia kepada manusia ada dua sebab. Satu sebab Allah sayang dan satu lagi sebab Allah benci.

Ingat cerita Karun?....Harta karun tuuu....kalau lupa sila google ya.  Kalau tak jumpa bagitau.

3 comments:

  1. 10/10. aku rasa penulisan hang better dari aku overall. admit jujur ni jang!

    ReplyDelete
  2. tudiaaa....hang nak nescafe bancuh ka 3 layer tea....hahaha...

    ReplyDelete
  3. teh 3 lapis.... mai aku link pasal MLM yang aku dah tulis....

    http://beritadarirantau.blogspot.com/2010/04/mlm.html#comments

    ReplyDelete