Monday, August 29, 2011

Pengakuan Jugak: Desprado Mencari Publisiti :)

Sini aku ada satu cerita yang aku nak kongsi. Kisah tentang manusia yang cakap kencang.

3 bulan lepas
"Aku shoot kepala orang tua tu satgi banyak benda aku nak cakap ni".
"Apahal nak gila meroyan pulak. Aku tulis ni untuk semangat kepada diri aku je. Pos yang aku tulis tu aku delete sebab taknak benda ni panjang(tapi dalam masa yang sama gunakan pos orang yang komen tu sebagai bahan bukti). So unreal.....
"Kita bako je rumah rumah banglo usang dia. kampung minded"

2.5 bulan lepas.
Satu mamat memulakan perdebatan. Direct kat FB untuk tengok apa yang nak di "shoot". Rupa-rupanya cuma sekadar mangsa fitnah. Tak dak sebarang bukti yang nyata pun cuma prasangka ja yang lebih. Maka termalulah minah tersebut. Maka selepas kalah perdebatan mulalah angkut geng satu kampung nak bergaduh pulak. Si mamat malas nak layan tapi masih pantau pergerakan minah yang suka mencarut nih.

Selepas tu minah mula menulis dengan lebih baik, lebih berbahasa dan lebih berhati-hati. Mungkin takut di tempelek kembali sampai senyap terduduk namun ada ketika minah tersebut mencarut-carut maki hamun kawan-kawan, PTPTN dan lain-lain. Lalu dapat mamat simpulkan minah ni memang jenis tak puas hati dengan semua benda dan mungkin tak reti langsung nak bersyukur dengan kehidupan. Minah ini menjadikan FB dan Blog sebagai perantara kepada ketidakpuasan hatinya. Mungkin dalam dunia realiti dia sangat penakut untuk menyelesaikan masalah dan bersifat pendiam dan dibenci raka-rakan sekeliling dan dia menggunakan online method sebagai alat untuk melepaskan geram.

Mamat itu juga membuat kajian dengan menjadi stalker(tudiaa stalker desperate gila mamat ni) kepada kawan-kawan minah tersebut dengan membuat fake account FB dan blog dan rata-rata mengatakan yang minah tersebut memang suka cari pasal kat kolej. Ok, mamat tersebut mula faham yang minah tersebut sangat desperate dan sadis dalam hidupnya dan setelah dikaji hubungan dengan saudara pun agak dingin disebabkan perangai minah ini yang suka cari pasal.

2 Bulan lepas
Hati minah mula tak tenteram bila melihat orang yang dibenci makin berbahagia dengan kehidupan sedangkan minah tersebut masih terkinja-kinja mencari kebahagian palsu untuk ditonjolkan tetapi tidak berhasil. Minah mula menggunakan ayat-ayat yang syok sendiri seperti "harta bukan boleh bawak mati","biarkan mereka dengan hidup mereka moga mendapat balasan setimpal", "we always at the winning side" sedangkan dari yang diketahui minah tersebutlah yang menumpang,berhutang, meminta-minta dan mengata orang berlebih-lebih dengan kiasan yang nyata dengan pihak mamat tadi. Manakala pihak mamat tidak pernah meminta apa-apa pun dari pihak si minah. Maka kalau diikutkan pihak si mamat lah yang layak untuk "claim" semua yang pihak minah tulis tu namun pihak si mamat faham yang si minah makin desperate dengan kesilapan yang dilakukan. Si minah desperate untuk menang.

Kenapa si minah desperate?
Kerana si minah terlalu banyak menunjukkan kata-kata seolah-olah dia memang betul dan bila berdebat dia tidak mampu mematahkan walau satu pun hujah si mamat malah mula menggunakan kekerasan selepas kalah dalam perdebatan. Si minah lupa tentang hutang, tentang jasa, tentang kebaikan pihak si mamat. Tapi orang lain tau. Orang lain kenal si minah dan si mamat malah yang tak kenal juga boleh melihat dari hujah dan bahasa minah yang langsung tak mengambarkan keadilan yang ditegakkan,tak lebih sekadar nafsu semata-mata.

1 Minggu lepas.
Si minah mula menulis blog tentang kemaafan dihari raya tapi dalam blog ada di mention kan tentang keluarga mamat yang telah berdebat dengan beliau. Kononnya tidak mahu memaafkan keluarga mamat itu siap mention(nama penuh lagi). Pada pandangan mamat itu minah tersebut mesti sangat psycho dengan kekalahan yang diterima dan tidak dapat menerima hakikat bahawa beliau bukan malaikat dan tiada kuasa untuk menghukum manusia sesuka hati. Di dalam itu juga minah tersebut ada menulis yang kononnya keluarga si mamat telah menipu, jahat dll tuduhan buruk(yang tak diceritakan pun dalam perdebatan tempoh hari). Jadi dapat disimpulkan di sini yang si minah tidak lebih dari berdendam dan cuma bercakap kosong kerana kalau betul si mamat jahat dan si minah ada bukti kenapa si minah tak mampu meng "shoot" si mamat ketika perdebatan tempoh hari sedangkan itu yang diimpikan oleh si minah selama ini.  Menurut kata mamat tersebut sebelum ini juga minah tersebut pernah men tagging nama saudara yang lain untuk membaca blog beliau tentang ketidakpuasan hatinya.Kebenaran katanya. Tapi tidak mendapat respond kerana tiada siapa yang ingin campur tangan dengan masalah beliau.

Dapat kusimpulkan di sini yang minah tersebut memang sedang merana dengan kesalahan yang dicipta sendiri. Mungkin si mina terkecil hati dan berniat untuk menegur tapi bila berlebih-lebih menggunakan kata umpatan dan cacian akhirnya padah yang diterima. Harus diingat di sini yang kesakitan fizikal sebenarnya lebih indah dari jiwa yang di robek-robek,hati yang dihiris-hiris apatah lagi kalau jiwa kita kosong.

Mungkin sekarang minah tersebut sedang merana akibat kesakitan jiwa yang kronik kerana telah dibidik oleh kata-katanya sendiri 3 bulan lepas. Niat nak jadi heroin akhirnya terkubur dengan kekalahan.

Aku juga ada bertanyakan kepada si mamat beberapa soalan:

Awat hang tak tulis ja nama dia besaq-besar kat google. Hang kan ada kupon google adsense stylo apa kalau hang buh iklan kutuk dia.
Tak mau aku. Bukan dapat apa pun. Dulu aku layan dekat 2 minggu siap tolak projek lagi. Hahaha...hang nak aku habiskan kupon adsense tu untuk dia?Citt....Baik aku advertise bussiness aku kat google lagi umph..

Hang tak marah ka dia sebut-sebut nama pak hang?
Marah jugak. Tapi pikiaq-pikiaq balik kalau layan pun tak guna. Budak tak berapa cerdik. Lagi pun dah takdak apa yang nak dibuktikan. Semua orang dah tau perangai buruk dia. Kawan takdak sedara takdak. Kesian pulak bila aku pikiaq balik.

Habih tu awat hang layan dulu?
Dulu aku saja ja nak tengok point-point dia. Mana tau kot-kot ada yang betui yang kami tak sedaq. Tapi bila berdebat aku tengok banyak emosi ja. Takdak pun dalil-dalil yang umph. Memang laa ada yang tak kena tapi takdak laa teruk macam yang dia claim dan aku rasa banyak jugak benda yang disembunyikan yang kalau tak habaq depa pun tak tau yang pihak depa salah. So kat situ semuanya dah jelas dan yang lagi syok orang kampung pun join sekali kata aku kurang ajaq. Yang peliknya time puak depa tulis carut-carut perli-perli orang tak kira kurang ajaq pulak hahaha.....

Laa ni hang nak buat macam mana? Satgi dia tulih-tulih bukan-bukan lagi.
Tengoklaa....Macam biasa save page dia. Pastu simpan dalam library cantik-cantik. Nanti 20-30 tahun lagi kalau anak cucu dia kata bukan-bukan boleh aku tunjuk pos-pos merapu tu. Lagi pun makin galak dia menulis makin kesian pulak aku kat mak bapak dia. Orang kata tak reti ajaq anak tapi aku tau mak bapak dia dah bagi didikan cukup kat dia. Dah nasib depa nak buat macam mana. Lagi pun orang pun dah menyampah baca tentang luahan hati dia. Penulisan yang sangat sia-sia. Menyebarkan chi negatif kepada masyarakat. Kan bagus kalau chi tu disebarkan dalam bentuk positif. Tapi mungkin sebab remaja kot banyak ikut hati. Ikut hati mati kan?

Kesimpulan yang aku mampu buat.
Fikir dahulu sebelum berkata-kata. Kerana mulut JIWA binasa. Aku sanggup sakit badan dari sakit hati. Tetapi sebagai manusia memang kita perlu memohon ampun dan memberikan keampunan. Bukankah agama kita berkehendakkan begitu? Tetapi terpulanglah kepada individu tersebut untuk memberikan keampunanan atau pun tidak. Sempana hari raya ini saya ingin memohon ampun kepada semua hidupan di muka bumi ini. Salah silap anda insyaAllah saya cuba maafkan seikhlas hati saya. Sellamat sellamat hari rayaaaa......

No comments:

Post a Comment