Monday, August 8, 2011

Prasangka, Pendapat dan Poyo.

"Tudia,riak. Tunggu masa laa tu nak jatuh.Tuhan tak suka orang riak."
"Berlagak, baru popular sikit dah tunjuk poyo. Nanti Tuhan tarik balik baru hang tau"

-komen-komen kat laman web Youtube untuk satu video vlogger yang diubahsuai tanpa mengubah maksud-

Yaa....Mamat tu agak best ada style dan juga telah menang award. Tapi setahu aku sebelum menang award pun dia dah memang upload video macam tu. Selebriti Youtube laa katakan. Kalau korang tak buat lagak seleb ingat ada orang nak tengok ke? Dalam kamera orang taknak tengok normal act, orang lagi suka tengok act yang terlebih normal tapi tak laa sampai over acting. Contoh cerita Sinetron tu, asal jahat je mesti mata jegil-jegil pastu tengok kamera sambil senyum-senyum minta penyepak. Korang ingat kalau kat dunia betul orang jahat nak buat macam tu ke? Mungkinlah kot kan mana kita tau, tapi aku tak rasa ya.

Persoalannya komen yang aku baca itu adakah lebih kepada prasangka buruk atau perasaan iri hati? Aku pun bukan siapa-siapa untuk menilai tentang niat manusia tetapi cara dan tingkah laku yang cuba ditonjolkan bagi aku sangat tidak matang dan lebih berbaur negatif dari positif. Seperti yang aku katakan tadi sebelum beliau menang award memang tingkah lakunya sebegitu rupa dan selepas menang award pun beliau masih cuba mengekalkan attitude yang sama. Sapa tak bangga kalau menang award so maybe laa akan ada sedikit shock atau over excited. Normal laa....Korang pernah menang lumba lari/sukan/pertandingan? Lepas menang apa korang buat? Takkan buat relax je kot? Kalau selalu menang macam Dato Siti tu mungkin laa korang senyap tapi kalau jarang-jarang sekali? Kalau korang tak pernah menang pun korang cuba tengok orang yang pernah menang? Ada yang terjerit-jerit, nangis, peluk beria-ria, nyanyi lagu dengan suara sumbang bukankah tu semua aksi-aksi yang over?

Jadi kenapa muncul komen-komen seperti ini?

Pada pandangan aku mungkin mereka menginginkan masyarakat memandang mereka dan idea mereka lebih bagus dari orang yang dipuja dan kurangnya rasa hormat terhadap satu sama lain. Hai kawan, kita kan manusia dan manusia tu dijadikan pelbagai bangsa yang di dalamnya terdapat pelbagai karektor. Jadi sudah tentulah cara berfikir setiap orang juga adalah berbeza.

Tetapi adakah dengan berbezanya pendapat kita boleh mengketegorikan orang yang pendapatnya berlainan dengan kita sebagai salah, sesat dan label negatif lain?

Pada aku tiada salahnya untuk berbeza pendapat dan fahaman asalkan apa yang kita pegang tu difahami dan dijiwai dengan akal dan hati bukan sekadar mengikut arus. Tapi bagi aku yang salah adalah bilamana sesuatu pendapat atau fahaman yang dijuangkan tanpa kefahaman yang jelas dan itu yang banyak terjadi disekeliling aku. Bila terlalu fanatik mulalah menyangkal segala yang bertentangan pendapat dengan puak mereka atau empunya diri.

Aku pun sering bercanggah pendapat dengan orang lain dan ada ketika aku rasa apa yang dihujahkan mereka lebih bernas dan releven dari  fahaman aku dan aku berubah ke arah fahaman mereka. Salahkah aku? Mungkin sesetengah kamu berkata ya "apa laa takdak pendirian macam lalang". Tapi bagi aku selagi sesuatu perkara memberi kebaikan dan boleh membawa sudut positif pasti aku akan terima walaupun dari musuh atau orang yang dibenci. Tetapi kalau satu-satu hujah yang aku rasa tidak relevan dan tidak patut aku ikut pasti aku takkan berganjak dengan apa yang aku pegang selama ini.

Pokok pangkalnya ilmu. Jangan sekadar berprasangka buruk terhadap seseorang disebabkan kita tidak mampu berdiri sama tinggi duduk sama rendah dengannya. Kalaupun ada unsur-unsur yang bagi korang kurang sesuai dalam perbuatan sesuatu individu apa kata cuba cari ruang untuk berhujah atau menegur dengan nada yang lebih rasional. Yaaa semua orang mampu menjadi tukang komen dan pengkritik.

Si bayi hanya perlu menangis untuk menunjukkan perasaan tidak selesa, si monyet hanya perlu memekik "aaak aaak", ayam, kucing dan kambing pun sama. Adakah kita pun sekadar mampu memberik komen dan kritikan kosong?

Sudah pasti lah korang mampu mengkritik lebih hebat, lebih pandai, lebih matang dari haiwan-haiwan dan bayi belum mumayiz ni sebab korang manusia yang bagus lagi stylo kan? Aku pun tak rasa yang korang akan bagi komen ala-ala monyet,itik dan kambing ni.

Sesiapa pun layak untuk komen orang lain walaupun diri sendiri tak sempurna. Takkan perlu tunggu malaikat turun dari langit untuk tegur kita? Bukankah manusia tu dah dipesan untuk saling mengingati? Tetapi sesuatu teguran perlulah lebih ke arah positif dan ada tata susilanya. Bila kita melakukan sesuatu teguran tanpa mengikut batasan tu yang akhirnya akan membawa bahana kepada kita.

Tegurlah dengan ilmu bukan dengan nafsu.(Aku pun kadang-kadang menyimpang). Dunia sekarang semua orang main cash tapi jangan lupa Tuhan pun bayar cash jugak. Ada otakkan? Think Mc Fly think...

Selamat tido untuk aku.....zzzzzzZZZzz...

2 comments:

  1. aku share.

    hang rasa, orang yg baca ni, boleh dak terdetik berfikir utk merenung diri diorg mcm mana?

    ReplyDelete
  2. Ntah.ada orang nak hidup depa simple dan depa merasakan benda2 mcm ni menyemakkan otak ja.tp ada setengah org pulak berfikir secara complicated untuk dapatkan kefahaman supaya boleh jalani hidup dengan mudah(simple jgk).tp klu berfikir tanpa ilmu pn payah.ilmu tanpa agama pn payah.klu dua2 br laa senang sikit.sbb ilmu kita sebagai manusia kn terbatas sbb tu ada agama sebagai guideline. klu tak mmg melalut laa.....

    bila melalut maka terjadilah teori Darwin aaakkk aaakk hahaha...

    ReplyDelete