Monday, August 1, 2011

Kenapa Masakan Mak Aku Sedap??


"Masakan ibu adalah masakan paling sedap di dunia"
"Mak masak sedap betui, petang ni jom p KFC"

Haaa...tudia....Adakah kata-kata di atas cuma sebagai pembodek kepada ibu-ibu ataupun memang ada dalil yang membuktikan masakan ibu sedap? Yaa aku sampai ke hari ni aku tak jumpa lagi sebarang dalil-dalil releven yang mengatakan masakan ibu tu sedap tapi aku ada cerita yang aku ingin berkongsi tentang masakan ibu.

Masa aku kecik, aku dibesarkan oleh Tok Wan dan Opah aku sehingga aku 6 tahun.Selepas itu aku dibesarkan oleh mak-bapak aku. Masa kecil keluarga aku bukanlah senang sangat. Tapi parent aku tak pernah didik kami untuk menadah tangan apatah lagi buat muka tak malu minta-minta kat orang. Akibatnya aku sampai sekarang orang bagi pun kadang-kadang aku tolak. Berbalik bab makan tadi. Aku selalu diarahkan oleh mak aku untuk beli 2 kati ikan termenung(ikan kembung). Masa tu nak makan ayam dengan daging pun susah. Selalu pak bawak kami balik rumah tok wan dan opah sebab tok wan aku nelayan so boleh makan lauk sedap-sedap. Al- Fatihah untuk mereka. Ketika itu lah aku mula diperkenalkan di sekolah dengan teori "Masakan mak paling sedap di dunia". Masa tu kepala hotak kecik aku ni mula bertelagah.

"Masakan masakan mak paling sedap sedangkan aku lagi suka makan KFC??"

Tapi kalau difikirkan balik betul apa aku cakap. Banyak orang yang happy gila kalau parent dia kata "today we going to eat outside".....Kalau masakan mak kita sedap awat kita tak kecewa?? Rugi laa tak boleh makan masakan paling sedap di dunia???

Ok, dun get me wrong. Aku cuma nk cerita apa yang aku lalui dan bertapa hipokritnya orang yang mengatakan masakan mak depa sedap tanpa dalil. Yaa di sini aku nak keluarkan teori bodoh aku kenapa aku cakap masakan mak aku sedap??

Of course sebagai remaja hingusan yang tak berapa banyak duit KFC tu dah habis sedap laa ketika tu. Masa aku form 3@4 aku jual coki-coki kat sekolah. Untung dekat rm15 jugak laa sehari. Tiap-tiap minggu pi KFC. Masa tu rasa bahagia laa dah laa duit cari sendiri pastu boleh makan sedap-sedap memang nikmat habis. Bila masuk Universiti lagi nikmat. Tiap-tiap malam makan kat luar. Koteaw paling sedap tempat makan paling sedap semua aku try. Masa ni aku dapat result untuk mengatakan masakan mak aku memang power. Korang bayangkan aku makan masakan mak aku dari darjah 1 sampai aku habis sekolah menengah aku tak pernah jemu dan rasa nak termuntah walaupun lauk tak sedap. Tapi kat restoren walaupun sedap macam mana pun lepas berulang 7 kali seminggu mesti perut aku dah lemau tekak aku dah loya dan aku kena tukar restoran lain. Rasa nak muntah.......

Mungkin perasaan aku tak sama dengan kalian tapi serius tu yang aku rasakan. Masa dekat Universiti aku jual nasi lemak, pastu tiap-tiap bulan ada job untuk buat dokumen tender so masa tu agak ada duit sikit. Tapi serius aku jemu makan luar. Kadang-kadang aku masak sendiri kat rumah dengan member aku,Atok. Walaupun telur yang aku masak tu hangit tapi aku rasa macam lagi sedap dari makan kat kedai yang sama 7 kali seminggu. Mungkin aku masak telur tu dengan perasaan ikhlas dan kasih sayang yang menebal kot. Perghh....

So tiap-tiap kali nak balik rumah aku akan pastikan perut aku tidak dipenuhi anasir-anasir luar sebab setibanya dirumah aku mesti buka tudung saji dan makan apa sahaja yang ada kat rumah aku(kalau mak aku masak laa). Kalau orang gaji masak aku rasa macam "7 kali seminggu" jugak.

So...Untuk puasa ni aku nak ucapkan berbanyak terima kasih kat mak aku kerana melahirkan aku di kampung yang hebat dan menyusahkan dia dari dalam perut, dah laa aku paling berat sekali. Masakan mak aku mungkin bukan paling sedap dalam dunia tapi aku boleh makan sampai aku mati tanpa jemu

Jadi apa alasan anda yang mengatakan masakan mak anda lagi power dari mak aku?? :). Cuba habaq mai??

2 comments:

  1. aku beruntung sebab ada mak yang pandai masak....
    kalau aku balik kampung sekali pun, aku pulun makan puas-puas....

    aku jadi beruntung bila balik kampung, mak aku lauk yang aku suka...

    kalau rumah mak aku sebelah pejabat atau fakulti, aku nak balik lunch dengan dinner kat situ....

    ReplyDelete
  2. hahaha.....dl aku mcm tu laa...dr breakfast smpai dinner kt rmh.time makan ja balik rumah.perghh....

    ReplyDelete