Tuesday, August 2, 2011

Aplikasi Android:10 Terbaik Untuk Aku.

Semua orang dah tau apa tu Android dan apa tu Android phone. Disebabkan perkembangan Android sangat laju kat sini aku nak tinggalkan sedikit bench mark untuk diri aku di masa akan datang. Aku senaraikan 10 aplikasi yang aku rasakan terbaik untuk aku di sini.

Pulse, MultiIM+,Offical XBMC Remote Control, Tweetdeck, Whatsapp, Mango Comic Reader, Opera Mini Browser, Dolphin Mini Browser, 4shared, Bloggerdroid, Advanced Task Killer.

10.Advanced Task Killer

"ATK is pretty simple. Open this tool and take a look at the running applications list? Uncheck some apps you don't want to kill (such as Advanced Task Killer and some system apps) Tap the button 'Kill selected apps', it will kill all applications checked."-Description from appbrain.

Masalah Android ni kebanyakan aplikasi akan di "background" kan jadi penggunaan memori ram tinggi. Bila ram tinggi maka "lag" la smart phone korang. Dengan adanya ATK ni korang boleh kill aplikasi yang korang taknak running on background tanpa perlu restart phone korang.More ram mean more speed.

9. Offical XBMC Remote Control

Ini adalah alat kawalan untuk XBMC(media centre)  korang. Kalau korang tak berapa nak faham boleh refer LINK BIRU NI.Mungkin korang nak tau aku apa beza guna remote control dengan smart phone as remote control? Ok aplikasi ni membuatkan korang ada option untuk membuatkan movie korang "pause" sendiri bila korang dapat call, dan ada jugak option untuk view message korang kat XBMC korang jadi tak perlu tengok handphone lagi ketika menonton.

8.Pulse
Bertapa membazirnya masa anda di dalam toilet tanpa berbuat apa. Bertapa ruginya masa anda baring kat atas katil tunggu mata nak lelap tanpa berbuat apa. Sebab tu aku pilih baca blog. Blog kawan-kawan ke, blog topik-topik best ke. Jadi aku pilih Pulse.

Kelebihan Pulse:
-Boleh add blog yang korang subscribe guna gmail id.
-Auto update news(optional,internet required)
-Appearance cantik
-Ada FB link. So leh baca apa yang kawan FB korang shared kat FB wall diorang.
-User friendly. Ada night mode dan day mode.(Aku selalu night mode je sebab jimat tenaga).
-Share option. Untuk share dengan rakan FB atau Twitter.

Kelemahan:
-Perlukan internet connection. Takde function "download for offline use" mcm sesetengah aplikasi rss reader.

7.MultiIM+
 Ya mungkin ramai yang ghairah dengan Meebo. Tapi aku still suka yang ni sebab .
-Dia ada Skype chat Meebo takde.
-Mode terus login selepas exit sehingga masa yang ditetapkan.  Jimat batteri dan cuma running services je kat background.
-Ada lite mode utk faster speed and lite internet connection

6.Tweetdeck

Terbaik dari ladang. Facebook dan twitter "together-gether". Boleh update status dalam 1 masa. Tweetdeck juga support tweet yang panjang. Yang aku paling suka kita boleh pilih time utk synchronize direct message, mention,post wall dll. So kita boleh setting untuk jimat bateri dan dalam masa yang sama aktif bersosial.

7.Whatsapp

Aplikasi yang rasanya semua orang ada. SMS is fun again :). Chat account id anda adalah nombor telefon anda. Cukup mudah. Sesiapa yang ada nombor phone anda dan ada whatsapp boleh terus detect anda sebagai whatsapp buddy diorang. Ada group chat, personal, hantar files,gambar dll. Juga boleh update status anda. Contoh, "takdak mood jangan whatsapp aku".

6.Mango Comic Reader

Selain dari baca blog baca comic pun best jugak. Ada beribu komik dalam ni tapi aku baca yang old skool je. Yang menjadikan dia best ialah library yang banyak dan tak lag untuk android device yang low(contoh macam ipad china aku yang jadi remote control XBMC tu).

5.Opera Mini Browser

Browser untuk smartphone yang memang best. Dia boleh compress habis semua images guna server Opera. Bila semua images dah compress maknanya satu-satu page tu mampu load dengan laju sebab download data yang minima. Bila download data minima sama laa juga dengan saving bandwitch dan kredit anda. Ok anda internet unlimited, ok anda subscribe yang bandwitch besar tapi coverage anda bagus ke boleh dapat internet laju sepanjang masa? Kalau tak boleh cuba opera mini. Kalau nak yang lebih kurang best dia cuba yang bawah ni.

4.Dolphin Mini Browser.

Ada certain-certain website yang Opera Mini tak mampu detect samada aplikasi tersebut dibuka melalui mobile browser ataupun computer browser contohnya blogspot. Jadi untuk browse blog(selain dari blog yang aku subscribe) aku guna dolphin mini browser.Banyak function yang boleh digunakan seperti shortcut guna gesture dll. Korang boleh cuba mesti layan.Kalau korang gila flash korang guna Skyfire(aku tak gila hehehe)

3.4shared

Aplikasi ni aku guna untuk search dan simpan certain files apk ataupun apa-apa files so lepas flash rom aku terus download kat sini kalau files tu takde dalam sd card.Kadang-kadang kawan minta tolong install aplikasi macam android aku so aku just download dari 4shared aku melalui android diorang. Lebih kurang macam tu laa fungsinya.

2.Bloggerdroid (Tak laa bagus sangat tapi ni je yang ada)
Simple Blogger client.

You can:
-create/view/edit/delete blog posts
-post comments to published blog posts
-upload picture(s) and video(s)
-select size and quality of pictures uploaded
-set publish date/time
-publish as draft
-share pictures, videos, YouTube clips, links etc.

* Ads - Airpush, MobFox and AdMob
* Blogger-droid signature

Client for blogger.com (blogspot.com).

1.Papago x5
Sebab utama aku pakai smartphone adalah A-GPS. Tanpa GPS aku memang mampu sesat lagi menyesatkan. Untuk ni aku rasa aku tak perlu explain panjang semua orang dah tau apa tu PAPAGO.

Adakah robot akan menguasai kita satu hari nanti? Kalau ya siapa yang nak charge robot tu nanti bila diorang habis bateri?

Selamat berbuka dan selamat berterawih.

1 comment:

  1. Fuhhh... aku tertinggal jauh dah ni...sumpah... Advance giler ko...serba serba tahu..so mulai hr ni aku lantik ko sbg penasihat IT aku...:)

    ReplyDelete