Thursday, August 11, 2011

Susah Dapat Kerja?


"Aku dah hantar resume kat semua tempat, dah mintak tolong kawan-kawan roger kalau ada kerja kosong tapi sampai la aku masih penanam anggur" katanya sambil bermain ps3 dengan penuh perasaan.


"Aku bukan tak mau kerja tapi aku rasa tak berbaloi la belajaq amik archi sekali nak p kerja kt fast food. Macam tak kena ja tu yang aku tak kerja lagi tu".

Ok. Agak-agak apa yang korang nak buat kalau situasi korang macam ni. Yaaa....rezeki memang di tangan Tuhan. Tapi jangan lupa yang Tuhan pun takkan ubah nasib sesuatu kaum selagi mereka tak mengubah nasib mereka.Yaaa.....memang Tuhan yang tentukan takdir kita. Percaya rukun iman ke-6?-Qada dan Qadar?

Yaa...aku pun mungkin tak layak untuk bercakap tentang kerja. Sepanjang aku hidup syukur aku mudah untuk dapat kerja. 3 kali interview 2 kali dapat. Yelah kerja macam aku pencacai je mesti la mudah tapi apa-apa pun syukur ke hadrat Ilahi. Tapi bagi aku sebenarnya ruang yang ditinggalkan untuk pekerjaan di Malaysia ini sangat banyak. Bayangkan warga asing boleh menjana pendapatan sehingga RM3k dengan bekerja sebagai "Sabariah tukang kasut" kat tepi lorong Chow Kitt, boleh beli kereta kancil cash bawak pekerja kontrak, boleh hantar duit Juta-Juta rupiah dekat kampung.....
.......................
...........
....
Ok laa duit juta-juta rupiah tu tak banyak pun.

Jadi sebenarnya apa yang membuatkan ramai yang menganggur nih?? Pada pandangan aku.

1.Terlalu Memilih(Ni yang standard)
Aku taknak hurai panjang bab ni tapi kenapa nak terlalu memilih? Kenapa tak kerja je dulu lepas tu dalam tempoh tu cuba cari kerja lain yang korang rasa sesuai dengan korang. Lagi berbaloi. Leh dapat duit sambil cari kerja. Ataupun mungkin cuma satu ayat yang boleh mengkelaskan korang nih. PEMALAS.

2.Mencari Kerja Mengikut Laluan Mainstream Yang Confirm Jammed
Yaaa....asal cari kerja je Jobstreet, jobseekers, dalam paper dll. Ni semua adalah laluan mainstream so maksudnya banyak gila orang baca dan akan tertarik dengan offer job tu dan ini membuatkan harapan korang makin tipis sebab korang kena bersaing dengan orang-ramai yang lain tuh. Tu tak kira golongan kaki bodek, kaki ampu, kaki kabel TNB, kaki sogok dll. Hoooo.....Puak tu kalau time interview gagap pun boleh dapat keje.

So apa kata korang tebas je hutan buat denai baru. Korang buat konsep muka tak malu. Cari alamat tempat kerja yang korang rasa sesuai dengan kelayakan korang then hantar resume terus kat depan muka bos dia. Mana tau kot-kot dia berminat. Kalau tak pun korang boleh offer untuk buat freelance job ke, book untuk interview bila ada kekosongan ke. Tak stylo ke??

3.Terlalu Percaya Dengan Abang Long(Kabel)
Yaaa...ko mengaji tinggi sampai cucur atap. Ko dapat pointer 3.5++ pastu ko call orang tanya "hey ko ada kabel tak?" Apa tuuuu? Yaaa....Kalau ko mengaji tinggi-tinggi dan faham semua yang cikgu ko mengajar actually you already can use your own feet untuk berjalan, bergerak. Kenapa nak pakai kabel-kabel TNB bagai? Sebenarnya korang yang takut untuk berhadapan dengan diri korang dan mungkin korang cuma anggap ilmu yang korang belajar tu tak lebih sekadar sijil. Kalau bakar sijil tu korang boleh hidup?

Kadang-kadang kabel yang korang harapkan tu pun bukannya CEO pun. Even bila dapat keje sekali pun korang rasa puas ke? Korang belajar tinggi-tinggi letih repeat paper last-last korang mintak tolong kabel untuk dapat keje. Yang tu terpulanglah kan tapi aku serius tak puas. Masa interview kat satu sektor kerajaan pun aku penah je cakap aku baca Harakah sebab dia cuma tanya aku "ko baca paper apa hari-hari?". Aku belajar bagai nak rak kot. Fail subjek core sampai 3 kali, sekali orang tanya aku soalan tu je. So i rather leave that job. Ya mungkin kalau dia tanya aku soalan aku tak boleh jawab pun tapi aku lagi sanggup terlopong dan balik rumah untuk fikirkan jawapan untuk soalan tu dari dia tanya aku soalan pakcik-pakcik kedai kopi. Tu yang menjadikan ratio interview aku 2:3 hahaha

4.Demand
Yaa....Yang ni sebenarnya memang hak kita untuk minta apa yang kita rasa perlu untuk kerja kat situ tetapi janganlah over sangat Martopo. At least korang rasa sesuai dengan masa korang dan skop kerja korang dah cukup laa. Kalau korang nak ikut piawaian senior-senioir ataupun otai-otai korang kenala jadi otai dulu. Kalau setakat dapat A dalam assignment tapi haram tak pernah buat keje pun sape nak bagi korang jadi jambu?

5.Susah Nak Bagi Komitmen Kerja Kerana Masalah Peribadi
Yang ni pun aku rasa banyak. Ada yang bini sakit, mak sakit, adik sakit dll. Tapi aku tak rasa korang takkan dapat kerja dalam bidang korang cuma harapan tu tipis sikit la. Tapi jangan risau selagi ada harapan pasti boleh punya. Korang boleh apply kerja dekat mana-mana syarikat dan bagitau dia komitmen korang. So untuk bagi adil maybe korang boleh offer dia untuk bekerja dari rumah melalui internet dan untuk membuatkan dia lagi teruja korang just amik gaji 50%-70% dari gaji asal dah ok. Untuk membuatkan dia bertambah yakin lagi mungkin korang boleh mintak tempoh percubaan sebulan dua ke dan cakap dengan dia kalau saya tak perform Encik boleh terminate saya bila-bila masa dalam tempoh 2 bulan tu.

Kenapa aku katakan perkara ini releven?

Korang rasa kerani kat office swasta atau kerajaan tu kerja dia 10 jam solid ke? Aku rasa tak. Masa bekerja dia maybe dalam 2 jam je yang lain tu berborak bersembang buat keje lambat-lambat dll. So kalau korang buat konsep macam ni maybe korang boleh cari 2-3 syarikat lagi untuk buatkan income korang lebih banyak dari orang yang bekerja 9-5 sehari dan dalam masa yang sama korang boleh jalankan komitmen korang yang lain tu.Syarikat pun akan untung sebab bayar korang ciput dari full time workers. Sapa tau. Try je. Aku pun penah je jadi designer dari rumah untuk 2 tahun. Syiok wooo....

"Aku tak keje pun ada aku menyusahkan orang?"
Yaaa...memang menyusahkan. Mak bapak ko susah hati, adik beradik ko menyampah tengok muka ko yang duk pau duit mak bapak hari-hari, kawan-kawan ko takut jumpa ko asal keluar je diorang kena keluar duit dan yang lagi best ko menyusahkan diri ko sendiri sebab ko apa pun tak boleh.

Kalau anda masih tak kerja dan tak pandai cari duit sendiri(meniaga ke). Keluarlah p cari kerja. Jangan duk berangan lagi. Tak guna muka handsome macam Usher tapi otak macam rusa.

Usher?...
Justin Bieber?....


No comments:

Post a Comment