Wednesday, August 10, 2011

Mana ada halal, semua haram.Haram eehhh??


"Sistem diperkenalkan untuk bantu sesama islam, melayu…dan memang patut pun tolong org melayu sbb ramai org melayu yg susah…Sistem ni memang ada syarikat dan berdaftar di SSM.
Takde paksaan pun dalam sistem..nak join kena faham kriteria atau konsepnyer..saya faham..dan takde rasa salah pun dalam sistem ni…ramai yang telah dibantu dalam mnyelesaikan hutang kad kredit ( kad kredit ni pun riba , rata2 pakai kad kredit kan).So far ramai yang dah dibantu…
mungkin ada sistem lain yang takde berdaftar..yang itu kenalah cek yek..takut..tipu…"

"salam…ade ke bisnes leh jln kalo goyang kaki je..come on laa geng.. Islam sendiri menggunakan konsep mlm dalam berdakwah untuk mengembangkannya. so, utk ....(MLM skim) ni that’s no matter kalo kite nk buat sistem reverse 2 up. jgn la jumud sangat kepala otak tu..aku salute bisnes mlm n affiliate yg ade upline n downline ni.coz tak selfish.. saling tolong menoling..bukala minda korang yg bz body nk tgk salah org jerr..salah sendiri.. cek la weii.. byk lagi dosa2 besar yg korang lebih baik p fokus..tu yg dok berzina kat luar tu.. korang tak amik hal org yg cari rezeki.. korang amik hal.. tu la org melayu.. penuh hasad dengki jee tau…tolong org tak nak..tau nak jahanamkannn bisnes org…sedor diri la weii.. bangsa melayu dah jauh ketinggalann support la sket..jgn main dok hentam org jee.. wat keje tak baguslaa..rezeki sana sni dok haramlaahhyg anak haram ramai2 dok buat tu.. korang tak tegah..insap la weii!!

-Tulisan warna merah ni aku copy kat ruangan komen salah satu blog popular Malaysia-

Semua bangsa susah. Bangsa lain pun bukan dia tatang anak dia sangat,semua bagi anak macam kita. Tapi kenapa kita susah?? Sebab kita PENAKUT. Aku sendiri pun penakut.Ok ,fine 2 tahun lepas aku dah cukup berani. Aku sangat optimis dan waktu nak kawin bisnes aku collapse. Aku ada skill dalam bidang komputer dan lanskap.Sekarang dalam tempoh sebulan aku memperuntukkan 15% waktu berkerja untuk buat bisnes sebab 85% lagi adalah untuk kerja tetap dan untuk 15% tu aku mampu build up 30%-200% dari gaji aku. Kenapa aku tak berhenti kerja? Bukankah teori tu dah cukup kuat untuk membuatkan aku berhenti dan concentrate untuk bisnes? Yaaa jawapannya mudah. Sebab aku PENAKUT. Aku ada tanggungan, keluarga. Aku takut kalau aku berhenti aku tak mampu jaga diri dan tanggungan aku. Jadi agak-agak sapa yang tindas diri aku?Adakah kerana bermajikan kan bangsa lain atau aku sendiri? Kalau aku susah? Salah aku atau orang lain?

Ok dah macam tu kenapa aku tak buat bisnes yang lagha tapi kononnya mudah buat duit nih yang risiko ala-ala 0% ni sebab sekarang memang halal haram bercampur?

Kalau korang rasa dah bercampur ikut suka korang laa tapi korang tau tak kat kiri kanan korang tu ada malaikat yang duk catit kerja korang. Yang si kanan baru niat dah catit yang kiri tunggu buat kerja baru catit.Ok laa korang terpaksa masuk disko tengok pompuan joget-joget pakai baju seksi meksi pastu orang hidang arak dan korang boleh pilih untuk tolak arak tu. Jadi kenapa nak ambik??Ohhhh sebab korang dah masuk disko so sama je laa eh? Tak minum pun korang masuk disko jugak tetap salah ehh tu yang main bedal je tu tonggang jugak arak tu kan?

Yaaa aku tau yang sekarang ni semua kita pinjam bank.Bank ada unsur riba. Dan masih ada golongan yang tak langsung pinjam bank sebab taknak unsur riba tapi kelangsungan hidup mereka agak terhad. Tapi masih ada rezeki melimpah riuh kepada mereka dan ada diantara mereka yang Tuhan bahagiakan dengan kekayaan dunia dan akhirat kerana mereka memilih jalan yang diredhai Allah. Aku salute mereka. Tapi adakah kerana kita hidup dengan riba maka kita perlu menerima semua unsur-unsur lain yang ditegah dalam Islam? Aku rasa lagi baik kalau kita cuba buang sikit-sikit. Nanti anak-anak kita, cucu-cicit-piut buang sorang sikit lama-lama habis lah insyaAllah.

"Tu kalau kurang,kalau generasi ko buat tambah lagi nanti macam mana?"

Masa Allah turunkan Nabi tu dari manusia ada segelintir manusia berkata kenapa tak jadikan Nabi dari malaikat?Manusia kan sama macam kami makan minum mandi dll.

Allah berfirman Kalau Dia jadi kan Nabi dari malaikat maka susah untuk kamu berhubung dan kamu akan berkata pula "kenapa tak jadikan Nabi seperti manusia maka senang untuk kami berhubung". Dan bila Allah jadikan nabi seperti manusia soalan pertama tadi akan di ulang. Korang nak jadi macam puak ni ke??

Jumud?
Janganlah dikatakan orang yang berpendapat bahawa apa yang korang lakukan tu salah sebagai jumud,kemut,bengap. Bukankah itu sendiri melambangkan kejumudan(tudiaa term) korang dalam menangani orang yang cuba memprotes bisnes korang. Kenapa perlu melatah? Adakah kerana korang tak mampu menjawab kritikan tersebut disebabkan "orang atas" korang tak sediakan jawapan tersebut sepertimana korang di ajar untuk membidas orang yang mengatakan bisnes korang ni MLM penipu?

Kalau korang peniaga profesional korang takkan persoal kan soal tolong bangsa, tolong agama, tolong pakcik,makcik, adik-beradik, sedara dalam bisnes korang. Lagi mau mintak support-support lagi. Paksa pulak tu. Dengan tindakan korang sendiri orang pun dah boleh menilai yang korang ni sebenarnya peniaga desprate nak kaya cepat bukannya peniaga berkualiti yang ada produk hebat pun. Dari support korang aku lagi sanggup support pakcik yang jual nasi lemak sedap depan rumah aku tu supaya dia ada kedai besar.

Situasi A
A:"Weh hang hisap dadah haram"
B:"Hang minum arak pun haram jugak lagi nak teguq aku"
Kesimpulan dua-dua haram

Situasi B
A:Weh hang hisap dadah haram
B:Hang minum arak pun haram. Jom la kita cuba berhenti
A:Jom. Hari-hari mesti kurang 30% kot-kot boleh berhenti
B:Ok, kita cuba jom.
Kesimpulan, ok la dari tak cuba langsung

Situasi C
A:Weh hang hisap dadah haram
B:Baik aku terus berhenti laaa.....

Kesimpulan, ni yang terbaik.

Islam gunakan konsep MLM dalam berdakwah???hadoiii......yang ni semua orang boleh jawab kot. 

Fisabilillah-perjuangan semata-mata kerana Allah
Korang punya perjuangan tu kira fisabilillah tak agak-agak?Ya konsep sama tapi perjuangan jauh berbeza. Tak sesuai la buat contoh (pada pandangan aku laa).

Dengki??

Hadoiii.....Nih link lama. Meh tunjuk tengok Gunung Everest hangpa.
http://sayaorangnatoi.blogspot.com/2011/07/11-mlm-perniaga-profesional-ke-haprak.html

Kesimpulan:
Ya aku pun bukan sempurna tapi tak salahkan kita cuba untuk jadi lebih baik. Baiki diri kita dan orang sekeliling. Kita bukan malaikat yang dijadikan dari cahaya. Kita manusia dan kita dijadikan dari tanah yang kotor. Dalam sejarah kejadian manusia masa malaikat kutip tanah kat bumi tu bumi pun taknak. Dia takut manusia buat kejahatan dan dia akan duduk di neraka jahanam bersama manusia. Dengan dosa yang aku buat kat dunia ni aku pun tak tau destinasi aku lepas balik ke alam barzakh. Kalau aku buat ibadah 1000 tahun pun aku pun tak pasti yang Allah akan pilih aku untuk ke syurgaNya. Tapi kalau api dapur pun aku takut terkena tangan ni kan pulak api neraka. Tapi siapa aku nak tentukan destinasi aku? Allah lebih mengetahui.

Tinggal terus? Slow-slow? Dah selesa, tak boleh tinggal, terima seadanya?

Ni Majlis Fatwa Indonesia yang menyatakan MLM tu halal. Meh baca.
http://www.gudangmlm.com/bisnis-mlm-halal.html

Hidup korang, korang yang tentukan. Hidup aku, aku tentukan.
Atas izin Tuan Tanah kita.

Salam.

No comments:

Post a Comment