Tuesday, October 4, 2011

Terima Kasih Orang Politik.



Aku singgah satu kampung baru-baru ni. Sibuk bercerita bab politik. Macam-macam isu yang keluar. Dah macam parlimen. Hebat.....Tiba-tiba ada isu tentang tanah yang nak dibangunkan. Nak jadikan kilang katanya. Tapi tuannya bukan dari orang aku, bukan juga orang mereka tetapi orang asing katanya. Orang mata sepet. Kecoh pakcik ni bercerita kononnya ini adalah pencerobohan alaf baru untuk merampas hak-hak orang aku dan orang mereka.

"Kami bangkang, kami tentang...Ini hak kami maka jangan ada siapa-siapa berani merampas apa yang hak."

Bersemangat, macho. Memang handsome gesture lah Pakcik. Memang semangat. Patriolotik habis. Tapi cukupkah perjuangan kita dengan sekadar teriakan sumbang? Cukupkah perjuangan kita dengan membangkang semua kemajuan oleh bangsa lain? Adakah itu yang dinamakan perjuangan?

Kepada Pakcik Macho.....
Anak-anak muda perlukan peluang pekerjaan yang baik. Mereka perlukan tempat tinggal dan pendapatan yang bagus untuk menyara hidup mereka. Mereka perlukan pemimpin. Pemimpin yang mampu memberikan mereka kemudahan untuk mereka mengecapi kemudahan asas dan keselesaan. Aku juga orang sama kulit, sama bahasa, sama budaya dengan pakcik. Aku juga bangga kalau orang-orang aku yang memimpin aku. Jauh lebih dari orang asing. Tapi aku juga tak sanggup dipimpin oleh orang aku kiranya jalan yang dipimpin membuatkan aku tersembam, tersungkur jatuh menghadap bumi.

Aku berkerja di sektor swasta. Aku satu-satunya melayu dalam pejabat. Tiap-tiap minggu ada sahaja topik kurang enak mereka terhadap bangsa aku. Kenapa semua tu terjadi?? Yaa semuanya sebab politik kotor dan jijik. Kerana politik mereka bermata sepet masih mengganggap bangsa aku bangsa menadah. Mereka masih mengganggap semuanya kami dapat miliki dengan mudah. Mereka masih percaya yang bangsa aku dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan untuk pembelajaran, pekerjaan, ladang, kebun...blablabla.....dan tiap-tiap kali di perlekehkan aku terpaksa jelaskan....

"I still need to pay my PTPTN same as other races in Malaysia. I also don't have any properties, i need to work like other races to find a food. Working with government?? Government tender?? Is not as what you heard in media. Actually I'm as Malay also don't get this opportunities. We still need to compete with other races. It just a propaganda."

Aku tak salahkan diorang untuk semua tu. Politik kotor bangsa aku yang menciptakan semua propoganda bangang ni supaya bangsa aku mudah dihina. Mereka mengatakan kononnya hak bumiputra masih terbela. Kononnya peluang pekerjaan dan tender-tender kerajaan diberi keutamaan kepada bumiputra sedangkan merakalah yang mengambil semua ruang yang wujud.

"Aku dah kerja 3 tahun dengan kerajaan.Kontrak. Budak perempuan tu baru masuk je 6 bulan dah dapat tetap.Oooo...rupanya pakcik dia pengarah kat sana patutlaa..."


"ABC Sdn Bhd menang tender tu....Sape-sape menang pun sama. Nanti orang sama jugak yang buat. Tu semua pak Menteri dah sapu. Drama je tender tuh....."


"Website 1 Malaysia dibuat dengan sangat bergaya untuk kegunaan rakyat Malaysia menelan belanja 1.4 juta??....Pen kilometrico rm80 sebatang?? "

Terima kasih politik bangsa ku. Hangpa buat orang kata bangsa aku macam sampah.....Sudah-sudah laa...Jangan tunggu politik ubah hidup kita. Kita yang ubah hidup kita. Let's move...

Tapi tak dinafikan dengan kekuatan politik barulah satu-satu negara tu akan maju. So dengan keadaan yang kucar-kacir ni pilih la yang terbaik, yang mampu bertahan tapi kalau ada option yang lebih baik berhijrahlah. Masalahnya masih adakah pilihan untuk kita? Tepuk dada macam gorila, tanya selera.....

Kalau ada tanah banyak kalau taknak orang lain amik p usahakan,
Kalau ada ruang kerja banyak tapi tak suka pendatang asing penuhkan korang p mintak dulu...
Kalau ada pengganggur,takde keje sangat konon sebab mat bangla dan mat indon dah sapu keje p jual karpet, p buat rumah.....Jangan asyik nak salahkan orang.

No comments:

Post a Comment