Tuesday, November 1, 2011

"Do and Dont"-Guideline Peribadi Aku Lepas Dapat Phone

Disebabkan aku sendiri pun selalu pening maka baik aku tulis je guideline tu kat sini. Huhh....

 1.Jailbreak/root handphone itu.
Ini untuk memastikan hp aku tak skema dan nerd. Ini jugak untuk membolehkan aku mengorek sistem dalam hp. Kalau skema tapi performance and battery tak bagus buat apa. Dengan langkah ini jugak aku boleh install pirate app dan juga sesetengah app dari unofficial dev.

 2.Tanggalkan screen protector untuk kelancaran jari. Aku benci screen protector.
Orang cakap rugi laa nanti nak trade in murah kalau calar-calar. Aku pun tak tau apa teori yang digunapakai. Kalau jaga kilat-kilat pun bukan nak pakai sampai 10 tahun pun. Nak jual?? Bukan dapat harga kilat-kilat tu pun....

 3.Charge battery 8 jam.
Ni macam biasa laa...Kononnya nak bagi battery tahan lama. Bagi dia boleh sync dengan betul. Selalunya time tengah malam laa kalau siang jangan harap.

4.Test official OS/rom. Cari kelemahan OS/rom.
Sebelum beli lagi mesti dah Google punya check kelebihan dan kelemahan satu-satu phone. Lepas tu baru kasi test samada rumors kat google tu betul atau salah. Kalau hipotesis tu mengeluarkan satu analisis yang betul baru laa test cari solution.

5.Search unofficial rom/mod rom yang boleh atasi kelemahan official rom.
Ni laa sollution dia. Disebabkan aku bukan programmer dan developer team makanya aku cuma mengharapkan kepakaran dari developer yang build up custom rom yang selalunya direka untuk mengatasi kelemahan official rom. Nak tunggu official update??....Errr....

6.Pantaskan performance.
Kasi tutup habis semua animation dan aplikasi tak guna yang makan memori dan bateri. Adjust start up application dan start files system yang tak guna. Contohnya language. Aku cuma simpan arab, china, english dan japan. Yang lain aku delete. Kalau sistem gps lagi senang aku simpan english je. Untuk gaming speed sudah pasti aku cari mod untuk overclock phone. Masalahnya bila panas tetap lack jugak tapi ok laa.Yeahh!!!

7.Install aplikasi penting
Bermula dengan sync contact dengan google, fb, twitter, email, GPS navi dll.

8.Playstation Emulator.
I never get interested in game after PSx era.  Yeahh maybe im out dated guy but who cares...I really enjoy that era but nowadays game is not an interesting anymore.

Perkara yang aku takkan buat pulak adalah membiarkan hp aku dalam keadaan selesa tanpa sebarang kerja.Huh...

Reference evergreen aku tiap-tiap kali tukar phone:
-http://www.fpsece.net/ -ni dari masa windows mobile 5 lagi, Ref untuk playstation mobile.
-http://forum.xda-developers.com/ -ni rasanya semua orang tau. Web unofficial untuk semua smart phone
-Youtube.com -ni untuk tengok test yang orang dah buat dll :).

No comments:

Post a Comment