Thursday, September 8, 2011

TERIMA KASIH TUHAN


Masa kecik aku bukannya pandai sangat. Selalu jugak kena buli sebab lembap....haha...masa tu memang lawak. Darjah 1 aku simpan duit nak beli mainan(kepala Ultraman) pastu masuk kelas sakit perut, cikgu tanya makan ke tak. Aku cakap laa tak makan cikgu bagi duit suruh makan dia ingat aku takde duit. Aku pun pi kantin tapi tak makan aku minum je. Masuk je kelas, buka buku math sekali termuntah air oren tu kat buku(sebab tu pandai kira-kira kot hahaha)....

Kat sekolah ada satu anak orang kaya(aku selalu jual kepala Ultraman kat dia laa). Budak ni semua benda dia ada, pensil warna dia penuh ada 24 batang panjang. Luna punya. Aku punya laa geram tengok. Pensil warna aku pendek punya 12 bantang. Asal-asah 3-4 kali dah pendek gila mak aku marah tak bagi asah. Tapi colour pensil tak tajam mana syok hahaha....

So untuk menunaikan impian aku untuk memiliki pensil colour yang banyak aku pun mendapat idea. Idea terjadi bila Asyraff anak tuan rumah bagi kotak pensil Motorala baling anjing dia kat aku. Kotak pensil tu besar. So aku pun dapat idea untuk penuhkan warna colour dalam kotak pensil tu. Tapi camner? Pensil warna aku sikit je, duit pun takde nak beli tambah. Ni 1st time aku kenal Tuhan. Aku belajar tentang usaha dan tawakal.

Pagi-pagi sampai sekolah aku lalu tepi-tepi kelas tengok kat tepi-tepi longkang aku kutip pensil-pensil yang terjatuh(kat sekolah memang boleh jumpa pensil kat mana-mana,bawah pokok pun ada pensil) aku asah-asah bagi cantik balik aku masukkan dalam kotak pensil aku. 2 hari penuh hehehe.....Hina??Taklah aku tak mintak dari sapa-sapa pun.Dalam banyak-banyak pensil tu ada yang lead dia dah boleh tarik je, ada yang da reput masuk air kena hujan tapi ada gak yang masih elok. Terutama warna oren dan kuning. Siap panjang lagi. Nampak sangat budak-budak tak suka warna oren dan kuning.

Tapi cerita ni tak habis kat situ. Selang 3 hari kawan aku Huzaini jual warna pensil luna panjang 12 batang dengan harga 60sen(Harga kedai RM2.90). Aku beli dua kotak. Pastu aku masukkan dalam kotak pensil yang ada pensil yang aku kutip tu. Sekali tak muat. Aku kena buang semua pensil yang aku kutip tu pastu ganti dengan pensil baru. Pensil yang aku kutip aku letak dalam kotak luna tu.

Aku tau tu Tuhan bagi kat aku. TERIMA KASIH TUHAN

Masa darjah 2 jugak aku ada mainan Ninja Turtle. Aku letak atas meja pastu aku keluar. Aku masuk je bilik mainan tu hilang. Aku rasa sedih gila. Dah laa susah dapat. Kira masa tu aku salahkan Tuhan. Siap modified lagu Raihan lagi marah kat Tuhan. Sekali angin tiup. Jatuh mainan aku yang lain kat tingkap. Mainan tu jatuh ikut tiupan angin. Aku pun tengok kat tempat mainan aku yang hilang tu. Aku cuba letak mainan lain dan aku tiup mainan tu. Sekali terus jatuh kat dalam tong sampah sebelah meja. Dan memang mainan tu ada kat dalam tong sampah tu pun.

Aku tau tu Tuhan nak ajar aku tentang graviti. TERIMA KASIH TUHAN.

Masa darjah 5, rumah aku takde elektrik. Adik aku Nadia tanya "kalau kat rumah kita takde elektrik satu Malaysia pun takde elektrik ka?" Aku cakap "taklaa". Sekali memang satu Malaysia takde elektrik. Ada isu empangan ke apa ntah masa tu.

Aku tau tu Tuhan nak ajar aku tentang bertapa makbulnya orang yang belum ada dosa(kanak-kanak). TERIMA KASIH TUHAN.

.....
...
..

Ramadhan hari tu. Hari ke 12. Sebelum tu kaki aku dah sakit dua minggu. Malam tu aku nak p terawih konon-konon nak poyo buat sampai habis walaupun kaki sakit. Bila kaki sakit aku pun duduk tahiyat dengan leperkan kaki(sepatutnya kena tekan jari-jari kaki ke lantai). Masuk yang ke 12 aku nekad je buat tahiyat dengan cara yang betul sakit pun lantak lah. Sekali selesai terawih kaki aku sembuh. Sembuh terus. Rupanya bila aku buat tahiyat dengan cara yang betul urut-urat kaki aku yang terseliuh tu dah ditarik sebab aku tekan jari-jari aku ke lantai.

Aku tau juga tu Tuhan nak ajar aku tentang khasiat dalam solat. TERIMA KASIH TUHAN.

So kawan-kawan yang putus cinta, yang frust menonggeng, yang sedih, yang rasa hidup korang celaka, yang selalu kena buli, yang kena tindas chill out,move forward. God will always be with you. InsyaAllah. 

Hormati manusia, percaya Tuhan.

No comments:

Post a Comment