Thursday, April 26, 2012

ICS Xperia Play



Apa korang fikir dengan ICS??

Setelah berhijrah dari iOS ke Android dan ke WP7 aku memang sangat teruja dengan WP7. Sangat zen. Tapi sebab tak banyak yang aku boleh buat aku pun letgo HTC Mozart 7 dan angkat SE Xperia Play. Tapi aku still tertarik dengan interface WP7. Bila tengok ICS punya review aku rasa memang macam ada harapan je nih.

Lepas 5 bulan (selalu lepas 3 hari aku mesti dah masuk custom rom) setelah root sahaja dan guna stock rom yang di modified  sahaja tanpa sebarang cubaan untuk install custom rom akhirnya.....

Who died make you a King??? ICS ICS...

Sony dah keluarkan Beta yang almost can work for a daily usage untuk SE Xperia Play dan disebabkan pengaruh-pengaruh luar seperti:

-Adreno graphic driver baru
-FPSE yang boleh work dengan touch pad untuk ICS only
-Interface yang agak mirip dengan WP7 walaupun tak cukup zen.

Aku pun flash jela untuk kali pertamanya. Flash kernal lepas tu flash y beta kejap je. Tak lama lepas tu aku flash yang custom. Disebabkan aku pakai Umobile yang memerlukan GSM dan CDMA network the best ICS rom yang sesuai untuk aku ialah JJAco's HYBRID ROM 4.2 .Memandangkan benda ni pun di custom kan dari beta aku cuma tulis tentang pro dan kontra dah la.

PRO
-Improve graphic. Boleh notice time main Fifa 2012.
-Bravia engine. Ni bagi video and gambar jadi lagi cantik.
-Notification bar yang cool. Ada widget. Stock rom memang xdak notification widget. Kalau nak, install Xperia S Theme kat Xda thread tu.
-Ada option untuk Force GPU rendering.
-Default browser yang mantap.
-Interface yang lebih smooth dari Gingerbread.
-Touchpad working on FPSE
-Gmail new look
-Gallery yang simple dan tak annoying. Yaa 3D Gallery sangat annoying.
-Youtube HD
-Dial pad yang terus search nama orang.
-ICS camera with Panorama.
-Extra space on internal(440mb) and system rom(100mb free from 327mb)

CONTRA:
-Supercharged V6 not working 100%
-Ada banyak game yang tak boleh main sebab developer belum buat game tu ICS ready untuk Xperia Play sebab rom ni baru Beta.
-Battery hunger....Tak perlu kata apa-apa
-PSXperia mode not working. No more PSOne game on PS Pocket. Sesetengah game PSOne running lebih baik dan smooth dari FPSE eg; Driver, Grand Turismo 1, Resident Evil

Kesimpulan:
Kalau hangpa bukan kaki game@kaki game zaman PS cuma@nak improvement on speed and interface boleh laa test rom nih. Kalau kaki game better stick dengan 2.3.4 lepas tu tweak kaw-kaw. Katanya yang paling best ialah version .38 untuk gaming.

7 comments:

  1. Hang tau dak cara nk overclock xperia play guna kernal doomlord.aku org binjal

    ReplyDelete
  2. Hang tau dak cara nk overclock cpu xperia play guna kernal doomlord.aku wt x blh aku org binjal

    ReplyDelete
  3. Hang tau dak cara nk overclock xperia play guna kernal doomlord.aku org binjal

    ReplyDelete
  4. Hang tau dak cara nk overclock xperia play guna kernal doomlord.aku org binjal

    ReplyDelete
  5. Kalau dah flash doom kernal/lupus kernal boleh guna setcpu. Overclock sampai 1.6 ja. Kalau lebih nanti tak sedap, cepat panas n battery cepat habis.

    ReplyDelete
  6. Blh bg no fon x???tlg overclock kt aku sat.aku dh try nk unlock bootloader tp sony x htaq pun no key dia kt email aku.mcm mana nk unlock..bnyak kali dh aku mintak x htar pun no key..ni nickname fb aku.adi putra.

    ReplyDelete
  7. Dah cuba guna email lain? Aku last sekali unlock bootloader ni 3 bulan lepas. Masa tu ok je Sony support lagi.

    ReplyDelete