Friday, January 20, 2012

Adalah OK Untuk Menjadi Amatur

Last 3 month aku ada buat design untuk satu kedai di plaza komputer popular Malaysia. Sebelum buat design semua benda dah explain dan diceritakan dengan baik satu persatu. Aku siap cerita tentang masalah dengan management yang bakal dihadapi lagi sebab aku pernah buat design kat salah sebuah kedai kat situ dulu. Seperti biasa Mereka selalu merasakan duit boleh selesaikan segala-galanya. Dan di situlah huru-hara bermula.

Tiap-tiap kali buat kerja walaupun semurah rm300 aku tetap bagi T&C dekat customer. Sebab takut-takut ada benda yang dia tak puas hati kemudian. Designer keje dia tak nampak sangat dari sudut fizikal dan mungkin sesetengah orang fikir yang semua benda mudah je nak buat. Nak render pun kadang-kadang amik masa ber jam woo....Hahaha...Kalau taknak faham takde masalah sebab selalu designer akan explain semuanya kat hangpa. Kalau rasa tak setuju jangan laa upah dia untuk design. Don't make life complicated.

Lepas siap keje aku ikut contract dan dah extra redo berkali-kali dia suruh redo lagi. Aku cakap boleh je tapi settle kan payment dulu. Lepas settle payment baru aku redo. Sekali dia sound tepek aku, "Haiyoooo i only work with you this time. Next time sure i will find another guy". Aku pun cakap je laaa "Ok, no problem. Thank you.". Sekarang tengah menunggu payment lepas tu buat redo dan settle.

Walaupun saya amatur tapi undang-undang saya yang buat. Maka perlulah anda yang profesional mengkritik undang-undang saya sebelum kerja dijalankan. Kerja boleh kawtim T&C pun boleh kawtim tapi kena laa faham. Kalau faham T&C sure takdak hal punya. Banyak yang faham, tapi ada segelintir yang tak faham. Customer not always right, everybody have their right. Unless you are desperate.

Note: Pernah dapat call dari somebody mintak aku servis barang dia FOC. Dia dapat nombor contact dekat mudah.my (portal membeli belah online no.1 di Malaysia). Aku pun check la balik ads tu mana tau aku ada letak harga servis RM0.00.

No comments:

Post a Comment