Friday, January 20, 2012

Prasangka Yang Bawa Celaka

Bila bertemu rakan-rakan kadang ada yang mengeluh yang hidupnya berbagai-bagai dugaan. Dihina, dicerca sana sini. Katanya itu adalah ujian dan dugaan dan dia akan tempuhi dengan hati yang lapang.

"Mat, aku pun tak tau laa awat banyak sangat orang duk buat celaka dengan hidup aku. Duk bercakap tentang aku. Aku pelik lah Mat."

Aku pun naik kesian dengar apa yang diluahkan. Tapi sapa aku nak mengadili. Lagi pun aku cuma dengar cerita satu pihak. Aku pun simpanlah sebagai pengajaran untuk anak cucu aku. Bak kata pepatah cina "Kita takdak masa untuk buat kesilapan seumur hidup kita jadi belajarlah dari kesilapan orang lain"- aku baca yang translate laa aku mana reti cakap cina.

Cerita-cerita punya sadis sekali ternampak belang....

"Aku bukan apa Mat, aku rasa dia duk buat khianat kat aku, dia tu memang hati busuk. Dia dengki dengan aku laa tu maklumlah gaji aku lagi tinggi dari dia. Aku ni kesian kat dia tapi tu laa dia duk kat belakang aku ntah apa dia buat. Aku rasa dia duk provok aku kat belakang nak suruh orang boikot aku. Sebab tu orang pakat tak suka aku tu".

Aku tanya, "Ada bukti? Ke ko pakai teka je ni? Ada benda jadi depan mata ko ke?"

Dia jawab, "Aku agak laa, sape lagi Mat? Aku tanya orang semua ok. Aku sembang dengan orang lain tentang ni diorang pun cakap mungkin jugak."

Berprasangkan buruk tu dah salah. Tapi ada ketika prasangka ni perlu untuk membuatkan kita berjaga-jaga. Tapi menyebarkan prasangka buruk kita terhadap orang lain tanpa bukti adalah salah. Kalau berbukti pun kalau bertujuan untuk mengaibkan individu pun tetap salah. Tapi kalau untuk memberi amaran kepada orang lain tentang kejahatan dan kezaliman seseorang tu tak salah. Tapi selalunya orang jahat tak perlu pun orang bagitau dia jahat, orang sekeliling pun dah tau.

Banyak masyarakat kita suka menyebarkan prasangka buruk kononnya untuk memperingati satu sama lain tapi sedarkah kita dengan menyebarkan prasangka yang tak berasas boleh membuatkan satu-satu khabar angin menjadi fitnah. Tau apa hukum fitnah? Kalau hukum manusia ni habis kuat kena Pulau je laa, orang jauhkan diri dan takut nak dekat. Tapi dari hukum Tuhan?? Aku pun kadang-kadang terjerumus. Selalunya aku cuma bercerita tentang prasangka ni dengan isteri aku je dan aku juga dah bagitau segala rahsia perbincangan cukuplah untuk kami berdua sebagai pengajaran.

Aku juga rasa tak wajar kita judge satu-satu pihak sekadar dengan prasangka kita. Tak macam lawak ke? Belum buat salah dah sabit hukum dah macam Minority Report. Tapi kalau seseorang individu memang ada rekod-rekod yang membimbangkan adalah wajar untuk kita berwaspada tapi tak perlulah memburuk-burukkan suspek kepada orang lain cukup lah sebagai peringatan kepada kita.

Antara punca kebencian masyarakat kepada kita bukan hanya disebabkan perbuatan tapi juga percakapan, budi bahasa dan lain-lain. Kalau kita boleh bercerita buruk tentang orang lain tanpa bukti yang sahih orang lain pun mampu buat perkara yang sama untuk kita. Jagalah lidah. Kita manusia kan ada akal. At least cuba buktikan yang Charles Darwin salah dalam teori revolusi manusia dia tu.

Nota: Aku boleh sembang dengan @pali7x @gelorabiru berjam-jam tentang minat kami tanpa perlu mengumpat sapa-sapa....Ok...Aku jujur. Ada laa sikit mengumpat @gelorabiru hahahaha.....Hidup orang Utara :)

No comments:

Post a Comment