Friday, May 10, 2013

Kelebihan Cloud Storage

Kebanyakan dari kita mula menyimpan data-data dalam bentuk digital seperti pen drive, external hard disk dll. Antara data yang kita simpan adalah bil-bil, dokumen kerja, fail video dan musik, gambar percutian dll.

Berdasarkan pengalaman, saya cuma menggunakan 10% dari external hard disk untuk menyimpan hasil-hasil kerja saya manakala ruang selebihnya saya gunakan untuk simpanan fail video, musik, gambar dan aplikasi komputer dan game.

Dapat saya ringkaskan di sini dari jumlah keseluruhan:

Video dan musik = 70%
Gambar = 10%
Aplikasi komputer dll = 10%
Kerja dan dokumen penting 10%

Seperti yang sedia maklum kita mempunyai banyak perkhidmatan cloud storage berbayar yang memberikan storage yang besar kepada kita tetapi ramai dari kita termasuk saya tak begitu berminat untuk membayar servis yang ditawarkan kecuali jika ianya PERCUMA. Seperti yang kita sedia maklum untuk perkhidmatan percuma selalunya akan ditetapkan limit seperti 5gb-10gb dan ini kelihatan seperti langsung tidak bersesuaian dengan kadar yang kita perlukan.

Setelah mengalami masalah kehilangan sumber back up berkali-kali di atas sebab hard disk gagal berfungsi (rosak). Saya mula asingkan data-data mengikut kepentingan ke cloud storage. Antara yang saya lakukan ialah:

1. Box.com
Pertengahan 2010 sesiapa yang mengaktifkan aplikasi Box di Android phone Sony Ericson akan menerima 50gb free storage. Saya aktifkan 3 phone jadi saya mempunyai 150gb storage dengan akaun yang berbeza. Untuk makluman kita boleh link kan folder dari satu akaun ke akaun yang lain jadi saya boleh manfaatkan ruang 150gb storage itu sepenuhnya.

Untuk Box.com saya gunakan untuk sync data kerja semasa saya, ebook, fail musik dan gambar. Bagi saya 150gb sudah memadai untuk 5 tahun lagi. (Fail kerja semua adalah di compile menjadi pdf atau format dokumen, tiada sebarang fail .dwg, pdf, ai skp dll kecuali fail kerja semasa). Untuk akaun Box tidak berbayar pengguna hanya dibenarkan meng upload 200mb untuk satu fail. Jika terdapat fail yang lebih dari saiz tersebut anda boleh split kan file ke beberapa bahagian menggunakan Winrar atau lain-lain aplikasi.

Untuk sync fail dari Box.com ke komputer anda boleh meng install aplikasi Box for windows dan memilih folder yang anda ingin untuk sync dari Box dan PC anda. Antara alternative lain ialah Gladinet.

Gladinet boleh digunakan untuk meng akses semua fail dari Box(dll akaun) terus ke PC anda melalui cloud drive. Tidak seperti Box for Windows yang akan meng sync apa jua folder yang anda telah tetapkan Gladinet membolehkan anda memilih fail yang anda ingini dan upload /download secara manual(untuk free akaun).

Jika anda pengguna Android phone anda boleh meng install Cloud Around dari Google Play Market dan log in ke akaun Box anda. Cloud Around akan melakukan scan ke atas folder musik yang anda ingini dan anda boleh terus stream lagu di akaun Box anda (buat playlist, pilih penyanyi, album dll).

Jika anda pengguna PC anda juga boleh stream lagu dari akaun BOX anda terus menggunakan Gladinet (Gladinet bertindak seperti local disk dalam PC anda) tapi sila gunakan player yang simple seperti Billy. Jika menggunakan player biasa(winamp dan windows media player, iTunes) disebabkan player cuba mendownload data dari fail musik(durasi lagu, penyanyi dll) membuatkan player akan stuck seketika sehinggalah data diperolehi sepenuhnya.

2. XBMC untuk PC, iOS, Android dan Raspberry Pi - International Movie, Tv Show dan Musik

XBMC adalah aplikasi Media Centre yang mempunyai banyak add on menarik yang membolehkan pengguna men stream hampir semua International Movie, Tv Shows, Anime dan Musik melalui add on seperti 1channel, Chruncyroll, Icefilm, Youtube, National Geographic dan banyak lagi. Dengan ini pengguna tidak lagi perlu men download Movie dan Tv Shows kegemaran mereka lagi kerana semuanya ada di library yang boleh di akses terus dari XBMC melaui add on yang disediakan KECUALI untuk rancangan-rancangan dan filem tempatan. Yang ni kena buat macam biasa :).

Saya gunakan Raspberry Pi untuk XBMC disebabkan saiznya yang kecil dan mudah untuk disembunyikan dibelakang TV(Bersaiz kotak business card sahaja).

3. Dropbox
Untuk back up fail-fail lain yang boleh dikategorikan sebagai TEMP anda boleh menggunakan akaun Dropbox. Walaupun Dropbox lebih praktikal dari Box tapi disebabkan saiz simpanan Dropbox cuma memberi 2.2gb kepada free user dan tambahan 0.5gb untuk setiap recommend friend yang berjaya. Untuk sync kerja dengan teammate saya syorkan anda gunakan Dropbox. Antara kelebihana utama Dropbox ialah tiada limit saiz untuk satu-satu fail.

4. Offline Back Up Masih Perlu
Untuk lebih berjaga-jaga offline Back Up masih perlu. Tapi cukuplah sekadar fail-fail yang benar-benar penting. Dalam kes saya, saya cuma perlukan sekitar 200gb untuk back up data. Movie, Tv Show saya stream untuk Musik, Gambar, Komik semuanya saya simpan di cloud storage.

Yang pasti internet kena laju. Sekurang-kurangnya 2Mbps.

Cuma berkongsi pendapat.

No comments:

Post a Comment