Monday, October 8, 2012

[Android] CloudAround Stream Lagu anda Dari Android

Last post aku ada tulis tentang cloud storage [Previous Post] . So lepas dah setup bagai tiba la masanya untuk menjadi pengguna bijak. So aku jumpa aplikasi ni kat Play Market. Setakat sekarang cuba cari aplikasi yang sama fungsi tak jumpa lagi kecuali Google Music. Tapi Google Music cuma support dekat US. So aku stick dengan CloudAround dulu.

Konsep dia mudah. Intall - Daftar account cloud korang - Start stream music.

1. Appereance
Simple, takde ads dan juga dah dibahagikan siap-siap mengikut Albums, Songs, Artists dan juga Playlist. Dia akan download background untuk setiap musik yang korang dengar berpandukan data dari Musik tersebut. Kalau Eminem keluar la muka Eminem. Ni korang leh check dekat setting dia. Widget not function well. Ada banyak bugs antaranya button backword - forward tak funtion(kadang-kadang), tajuk lagu tak tukar(selalu).



2. Performance
Bagi aku mantap dari PC(untuk stream la). Pilih lagu, klik macam biasa dan tak sampai 3 saat musik akan main. Dia akan main full album and then stop. Kalau korang letak dalam Playlist korang dia akan main ikut Playlist korang la sampai habis. Seminggu pakai aku jumpa bugs sekali je. Dia tak leh access account so lagu tak boleh stream.

Ada juga option untuk download lagu yang korang rasa nak simpan ke dalam phone. So bila nak holiday ke just pilih lagu yang korang nak download and boleh dengar offline macam biasa.

3. Kelebihan dan Kelemahan
Aku rasa satu je la. Takde equalizer. Pasang speaker tu sedap headphone jela tak leh nak setting equalizer. Kalau standard player (phone aku Xperia Play DiXperia2 rom) ada equalizer so bunyi memang best la. But actually takde hal sangat mengenangkan aku boleh save around 2gb storage dan juga boleh stream hampir 200 album(keep counting) dari phone aku.

Bila korang kat kawasan internet slow atau internet kawasan korang ada problem, simpanlah impian korang nak layan lagu. Situasi dia seolah-olah nak tengok Sinetron kat Astro tapi hujan lebat. Begitulah diibaratkan.


No comments:

Post a Comment