Thursday, September 13, 2012

Alah Biasalah....

Aku pernah dengar dan berbicara dengan satu makcik ni yang meluahkan perasaan tentang anak dia yang kononnya dihina sebab menumpang motor orang. Makcik ni cover kaw-kaw anak dia. Antara report yang makcik tu terima kononnya anak dia duk meronggeng dengan awek atas moto pinjam tu, lepas tu berjoli sana-sini pinjam duit orang dll.

Mula-mula aku nak lari-lari je tapi dah makcik ni bersemangat dah terkepung aku. Cerita punya cerita memang semua dia cover anak dia la. Dia cakap dengan aku.

"Biasalah anak muda naik moto dengan awek. Kalau anak makcik tak naik pun tuan motor tu pun buat cenggitu jugak."

"Biasalah anak muda pinjam-pinjam ni nanti dia dah kerja dia bayar la balik"

dan lain-lain penjelasan la sampai la telinga aku panas.

Dah la pinjam motor orang buat harta lepas tu buat taik pulak kasi jatuah maruah moto dengan tuan moto dia.

Aku cakap je la.

"Biasalah makcik, dulu saya pun dating dengan awek jugak. Naik kete bapa bagi. Bila nak pi dating duit mesti cari dulu kasi penuh, nak pinjam malu la. Dah boleh dating mesti dah pandai cari duit."

"Sekarang ni bukan dating je yang biasa makcik. Masuk kelab malam pun biasa la, minum arak pun dah biasa. Amik dadah jenis Ice tu pun dah biasa. Tapi kalau saya tak jadi biasa pun takpelah makcik. Takut jugak dengan biasa-biasa ni. Kalau nak kira biasa sumbang mahram pun dah biasa. "

Aku pun bukan bagus sangat. Tapi tak perlu la nak cover gila-gila kalau keturunan kita ke, ipar duai kita ke buat salah. Kalau dah tau salah senyap je kalau dah tak tau nak buat apa. Tak payah la nak kata orang lain pun sama ke hapa....

"Melentur buluh biar dari rebungnya, melentur getah spedna bila-bila pun takpa....."

No comments:

Post a Comment